For første gang politianmelder Forbrugerombudsmanden virksomheder for skjult reklame rettet mod børn og unge. Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Udstillingsakvariet Den Blå Planet og Egmont Publishing Kids, som udgiver Anders And, er anmeldt for at have overtrådt markedsføringsloven for en reklame på forsiden af et Anders And-blad fra 2013.
- Der gælder særligt skrappe krav til, hvor tydeligt det skal fremgå, at der er tale om reklame, når målgruppen er børn og unge, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
- Da Anders And-bladet er et medie, der primært henvender sig til børn, er sagen alvorlig, tilføjer hun.
Forbrugerombudsmanden henviser til forsiden på Anders And-blad nummer 46 fra 14. november 2013, som udgives af Egmont Publishing Kids.
- Forsidetegningen viser Rip, Rap og RUP, der sidder på en hammerhaj oppe i luften, mens Anders And holder fast i hajens hale. Nederst på siden er bygningen til Den Blå Planet vist, lyder det i pressemeddelelsen.
Desuden viser forsiden teksten "Vind med Den Blå Planet" og logoet for Den Blå Planet.
- Den Blå Planet og Egmont får blandet betalt og redaktionelt indhold godt og grundigt sammen, så det er umuligt for børn at se, at det er en reklame. Derfor politianmelder vi dem, siger Christina Toftegaard Nielsen.
Hos Egmont Publishing beklager marketingchef Gitte Hoffmann sagen.
- Vi har absolut ikke haft nogen intention om at skjule, at det var reklame. Vi tager anmeldelsen til seriøs efterretning og kommer til at skærpe eller genopfriske retningslinjerne, så det ikke sker igen.
- Vi har ingen intentioner om at skjule noget for børn, siger hun.
Den administrerende direktør for Den Blå Planet, Dorte Gleie, kan "i bagklogskabens lys" godt se, at man kan blive i tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der er redaktionelt stof i Anders And-bladet.
- Vi har naturligvis aldrig haft til hensigt at vildlede forbrugerne i form af skjult markedsføring, siger Dorte Gleie:
- Som en af Danmarks største attraktioner henvender vi os også til børn og unge som målgruppe, og vi er fuldt ud opmærksomme på, at vi som annoncør har et særligt ansvar over for børn og unge. Vi gør alt, hvad vi kan for at sikre, at det ikke gentager sig.
/ritzau/