Sundhedsstyrelsen har været på uvarslet kontrolbesøg hos Region Hovedstadens Akutberedskab, som tager telefonen, når syge borgere ringer 1813. Og der var plads til forbedring, erkender Region Hovedstaden efter besøget.
En del af kritikken lyder ifølge regionen, at nogle af beredskabets sygeplejersker ikke har været helt klar på de formelle retningslinjer, og det kan ifølge Sundhedsstyrelsen gå ud over patientsikkerheden.
- Sundhedsstyrelsen finder, at der er nogen medarbejdere, som ikke er helt klare på, hvad deres kompetence er, hvad der er deres instruks og deres ansvar. Det skal vi selvfølgelig sikre er i orden, siger koncerndirektør Svend Hartling, til Ritzau.
- Der er åbenbart nogle af vores medarbejdere, som ikke har været instrueret tydeligt nok. Sådan må jeg tolke det, men nu må vi se Sundhedsstyrelsens rapport, siger han.
Ifølge Svend Hartling har Akutberedskabet en spørgeguide, som sygeplejerskerne skal bruge under samtaler med borgerne.
Den giver svar på, hvordan de skal forholde sig til de symptomer, som patienterne ringer ind med. Altså for eksempel i hvilke tilfælde en patient altid skal henvises til en læge.
Men ifølge Sundhedsstyrelsens kritik opfatter enkelte medarbejdere dog manualen som et opslagsværk frem for en systematisk og tvungen instruks, og det kan altså gå ud over patientsikkerheden. Akutberedskabet strammer derfor op, siger Svend Hartling.
Sundhedsstyrelsen kritiserer også Akutberedskabet for, at personalet ikke automatisk får besked, hvis en patient har været i kontakt med 1813 flere gange, og hvilke råd der tidligere er givet.
I dag skal personalet selv søge i systemet efter oplysningerne, men der er en teknisk løsning på vej allerede nu, siger Svend Hartling.
- Vi er glade for besøget og for, at Sundhedsstyrelsen har haft lejlighed til at se vores procedurer igennem og tale med medarbejderne. Selvom deres kritik kun er foreløbig, er det naturligvis noget, vi kigger på allerede nu, siger han.
Sundhedsstyrelsen talte med både medarbejdere og ledere hos Akutberedskabet og var også med på en lytter under flere telefonsamtaler med borgere. Styrelsen vil på den baggrund fremlægge en endelig rapport om to uger, oplyser Region Hovedstaden.
/ritzau/