Hvad har du sat på bordet den seneste uge? Hvis svaret er pizza, bøf eller mexicanske madpandekager, er du langt fra alene. Skarpt forfulgt af burger, lasagne og pasta med kødsauce udgør de tre retter nemlig toppen af danskernes foretrukne aftensmåltider.
”I Netto kender vi om nogen noget til hverdagen og ved, hvad den kræver af måltider på bordet. Det skal være nemt i en travl hverdag, og det må gerne ligne noget, vi kender i forvejen", siger Braw Bakir, der er øverste chef i Netto Danmark, og fortsætter:
"Samtidig ønsker mange danskere at gøre noget for klimaet, men det kan være noget nær umuligt at finde hoved og hale i, hvad der faktisk skal til for at handle for klimaet. Ikke mindst når det samtidig skal gå lidt stærkt.”
Braw Bakir vil sammen med en række influencere gøre det nemmere for danskerne at ændre madvaner en bid ad gangen.
Der er nemlig stort potentiale i ændring af madvaner, når det gælder klimaet. CO2-aftrykket fra fx rødt kød, som det vi bruger i hakkebøffer og bolognese, er markant højere end fx kylling eller bælgfrugter, der begge er fine alternativer til det røde kød som mættende proteinkilde.
”Mange danskere er faktisk nysgerrige på nye smage og ingredienser, men... når det gælder at få mad på bordet i en fart tyr vi som oftest til rutinerne og det velkendte Og det velkendte er som regel noget med kød. Det ønsker vi i Netto at udfordre. Uden at løfte pegefingeren,” siger Braw Bakir.
Fem nye favoritter
Kampagnen bygger på viden og indsigter fra Madkulturen, der bl.a. viser, at danskerne gerne vil spise mere klimavenligt, men at mange har svært ved at handle på det.
Derfor vil Netto i løbet af foråret bede danskerne udpege fem nye hverdagsklassikere, som alle bliver til ud fra en række skrappe kriterier, der matcher en typisk families hverdag. Retterne udvikles løbende af forskellige influencers uden fra tre dogmer:
Tid: Først og fremmest må retten højst tage 30 minutter at tilberede. Tid er en faktor for de fleste familier og selve arbejdstiden med retten skal være effektiv – så den må gerne stå og simre, bage eller koge færdig selv.
Økonomi: Retten må højst koste 150 kroner for fire personer. Mange tror, at klimavenlig kost er dyrt, men det er ingenlunde tilfældet, og det skal afspejles i retterne.
Enkelthed: Retterne skal være lette og ligetil at tilberede, uden for mange typer af eller specielle ingredienser, komplicerede teknikker eller behov for et væld af særlige maskiner og køkkenredskaber.
Ikke et ord om klima
Selvom hele indsatsen er for klimaets skyld, kommer kunderne til at kigge langt efter løftede pegefingre, CO2-beregninger og synligt fokus på klima.
”Som Danmarks største dagligvarekæde har vi et ansvar for at gøre det nemmere for danskerne at handle mere ansvarligt i deres hverdag. Samtidig ønsker vi at skåne kunderne for den dårlige klima-samvittighed og i stedet fokusere på maden – som er både sjovere og lettere at forholde sig til", siger Braw Bakir.
Derfor bliver der i kampagnen sparet på ord som ’klimavenlig’ og ’plantebaseret’. I stedet bliver fokus på smag, enkelthed og genkendelighed i en travl hverdag.