Trøjer til børn bør være søde. Bløde. Behagelige.
Hvad de ikke bør være, er sexistiske.
Producenterne har det bare some tider med at ramme helt ved siden af, hvilket har været tilfældet med detailvirksomheden Shimamuras i Japan.
Børnetøjskollektionen, som de lancerede i samarbejde med en kendt kunstner, blev mødt af så stor modstand, at hele kollektionen med ét blev droppet.
Internettets indædte modstandere af krænkelseskultur, sexisme rottede stod sammen som én sammensmeltet organisme. Og det gav altså pote.
Ytrer man noget så aldeles tåbeligt, så har hovedreglen altid været, at det falder tilbage på afsenderen selv.
Foto: X
På trøjerne står der nemlig ting som "Far tager sig slet ikke af mig", "Far sover altid", og meget, meget mere.
Detailvirksomheden annonerede kollektionen i et opslag på X. Kort efter var selv samme opslag blevet bombarderet med kommentarer.
De fremgår af langt de fleste kommentarer, at virksomheden med deres kollektion er med til at forstærke stereotypen, om at fædre ofte arbejder i stedet for at være hjemme med sit barn.
Og mens børnepasning stadig er et ansvar, der i uforholdsmæssig høj grad forventes af kvinder, er andelen af mænd i Japan, der aktivt involverer sig i børnepasningen, stigende, skriver Huffington Post Japan.
Huffington Post Japan kontaktede Shimamura, som undskylder hele affæren.
De undskyldte for den ulejlighed, de måtte have forårsaget. De har i den forbindelse besluttet helt at droppe kollektionen.