Et problem for over halvdelen af danske forældre: Nu lancerer Lidl vanvittigt tilbud

Nicolai H

10 uger siden

|

11/09/2024
Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
59 procent ønsker at forbedre problemet - og nu er der en god mulighed for det.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Madspild er en stor udfordring i Danmark, hvor mere end 900.000 tons mad ender i skraldespanden hvert år (Fødevarestyrelsen, 2024).

En ny undersøgelse, foretaget af Lidl og Too Good To Go i samarbejde med Megafon, viser, at børns madpakker er særligt udsatte. For at adressere dette problem har Lidl og Too Good To Go lanceret et nyt initiativ under konceptet "Hver Bid Tæller", som består af tips, tricks og inspiration målrettet danske børnefamilier.

Det skriver Too Good To Go ApS i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen fra Megafon afslører, at:

  • 73% af danske familier sender deres børn i skole med madpakker dagligt. Dog spiser børnene ofte kun dele af maden eller slet intet, hvilket 68% af forældrene bekræfter. 

  • Årsagerne til dette madspild varierer: 37% af forældrene siger, at børnene får for meget mad med, 33% mener, at maden er kedelig, og 21% peger på, at børnene er kræsne.

  • Samtidig finder 38% af forældrene det svært at finde tid til at lave spændende madpakker, og lige så mange synes, det er for dyrt at købe ind til dem. 

  • 37% af forældrene ønsker at blive bedre til at lave interessante madpakker, mens 59% gerne vil reducere madspild i hjemmet.

En spændende madpakke giver mindre madspild
Det nye madpakkeinitiativ under "Hver Bid Tæller" er blevet lanceret i forbindelse med skolestart i uge 36-37 og har til formål at hjælpe danske familier med at lave mere spændende madpakker med mindre madspild. Projektet tilbyder tips og tricks, opskrifter og idéer til at spare tid ved madpakke-forberedelsen.

"Vi håber, at Hver Bid Tæller vil inspirere familier til at lave madpakker, som børnene glæder sig til at spise, og som samtidig mindsker madspild. Gode vaner kan indlæres allerede fra barnsben, og det er initiativet en oplagt mulighed for," siger Claus Krogh, Head of Corporate Affair hos Lidl. 

Ken Vanhoegaerden, der er landedirektør for Too Good To Go tilføjer: "Madspild er et problem, som vi alle kan være med til at løse. Ved at gøre madpakker mere spændende og tilpasse dem børnenes appetit, kan vi reducere mængden af mad, der ender i skraldespanden. Hver bid tæller, og vi er glade for at kunne samarbejde med Lidl om dette vigtige initiativ."

Med "Hver Bid Tæller" håber Lidl og Too Good To Go at skabe en bevægelse, hvor hver bid mad bliver nydt og ikke spildt. Initiativet vil køre i hele skolestartsperioden og sigter mod at gøre en mærkbar forskel i danske hjem.