De fleste af os har prøvet det i en kortere periode, mens andre har gjort en karriere ud af det.
At stå i butik kan have sin charme, og som kunde ved man, at der er milevidt mellem god service og en søvnig teenager, der står bag disken og drømmer sig hjem til hovedpuden.
Men selv den mest loyale og glade butiksmedarbejder bliver lang i masken, når kunderne er på tværs, og derfor har vi med inspiration fra Metro udvalgt otte ting, der får enhver butiksmedarbejder op i det røde felt.
1. Arbejder du her?
Okay, fair nok. Man kan godt være en smule i tvivl, når man træder ind i en herretøjsforretning, og ikke kan lure, om det er ekspedienter eller modeller, der vimser rundt på gulvet. Men når klokken slår 16 nede i Lidl, så er der ikke mange, der går rundt i en lyseblå polo i deres fritid. Så helt ærlig. Bare spørg om det, du vil spørge om, okay?
2. Har du flere af de der gule ting tilbage? Dem med den der stribe på, du ved dem fra tilbudsavisen for to uger tilbage?
Øhh, nu ved jeg ikke lige, hvad du fabler om. Men er det påskekyllinger eller tilbehør til en DeWalt boremaskine? Kunden har altså ikke altid ret, hvis kunden ikke kan finde ud af at stille et præcist spørgsmål. Spyt ud eller luk arret! Jeg har faktisk travlt.
3. Davs Flemming, kan du ikke lige lave særpriser til mig og min familie?
Når kunderne har lært ens navn at kende og tror, at det betyder, at I deler et særligt bånd.
Næ nej, og særligt ikke når du slutter sætningen af med at spørge om Weber-grillen ikke kan ende på en god pris - sådan, du ved, ‘mellem venner’. Den flyver ikke, kammerat!
4. Det er nok din maskine, der er noget i vejen med og ikke kortet!
Når det tyndslidte dankort, der akkurat holdes sammen af gode intentioner, endeligt giver op ved dankortautomaten, og du skal igennem hele møllen, hvor kunden siger, at din maskine nok også er noget gammelt og/eller billigt ragelse, og at der altså er penge på kortet. Du hører den samme undskyldning 20 gange om dagen.
Det er meget muligt, min ven, men da kortet knækkede første gang, skulle du måske bare have ringet til banken og fået et nyt i stedet for at spilde tiden her.
5. Sig mig lige, er der ingen julestemning her i butikken eller hvad?
Når ‘Last Christmas’ har kørt over højtaleren i halvanden måned, og kunderne fortsat strømmer ind i biksen, så tærer det hårdt på humøret.
Men det skal da ikke stoppe folk fra at brokke sig højlydt og komme med spydige kommentarer, når du venligt beder dem pakke deres egen varer ind ved det opstillede bord med gavebånd. I det øjeblik er julefreden de facto erstattet med hadske tanker om lystmord, så du kan godt spare dig!
6. Nu er det jo mig, der betaler din løn, så kan du ikke lige rubbe neglene?
Hov hov! Spol lige tilbage en gang! At du leder efter en tilbudsvare i bunken af t-shirts i lige præcis din udefinerbare kropsfacon og størrelse til 99.95 gør ikke, at jeg står på tæer af spænding og lukker biksen tidligt for at holde fri resten af året, når du endelig kører kortet igennem maskinen.
De arrogante kommentarer fra kunder kender enhver butiksansat, og det er DØDirriterende at høre på!
7. Kan du ikke lige åbne? Vi står jo herude og pissefryser!
Der står klokken 8 på skiltet. At du har valgt at komme et kvarter før og i februar måned kun ifører dig et par shorts og en lille top kan på ingen mulig måde retfærdiggøre, at jeg skal indrette mig efter dine behov.
Og det udtryksløse zombie-ansigt, der nemt kunne have været brugt som statist i en splatterfilm, virker heller ikke, så pak du bare det væk.
8. Hvis den ikke kan scannes ind, så er den jo bare gratis, ikke?
Jo, det er klart. Vi har opbygget en succesfuld forretning op ved at hakke i samtlige stregkoder, så du kan slippe med 0 kroner for Barolo-vin og kødpølse, din nærigrøv. Pris dig bare lykkelig for, at dine kroner holder butikken kørende, så du ikke har så langt til nærmeste supermarked - og spar mig så for de ikke-sjove bemærkninger, som jeg hører 100 gange om dagen.
Og så skal vi selvfølgelig ikke glemme alle de andre p****irriterende kunder: Dem, der roder helt ustyrligt meget i butikken. Dem, der spørger, hvor mælken står i stedet for lige at bruge to minutter på at kigge køledisken igennem selv. Og selvfølgelig dem, der handler med et surt fjæs i stedet for at smile venligt og sige pænt hej og farvel. Det går to veje!
Det er dog ikke altid, at udvekslingen mellem kunderne og de ansatte er fyldt med brok og dumsmarte kommentarer. Da Tina stod i køen til Føtex, gjorde hun nemlig noget meget bemærkelsesværdigt for ekspedienten.