Vikar tog iPad fra ung elev: Så hentede han brødkniven

Kamille Isaksen

10 uger siden

|

09/10/2024
Indland
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons
Den unge vikar frøs øjeblikkeligt, da den unge elev rettede kniven mod hende.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Danmark har længe haft en stolt tradition for et solidt uddannelsessystem, men under overfladen gemmer sig alvorlige problemer, der i stigende grad påvirker både elever og lærere.

Oplevelsen af utryghed blandt lærervikarer er en voksende bekymring, og for nogle er konsekvenserne så alvorlige, at de ikke længere ønsker at arbejde i folkeskolen.

En sådan oplevelse har sat sig dybt i den 20-årige Silja von Deden, der blev truet med en kniv af en elev, mens hun forsøgte at varetage sit arbejde som vikar.

Silja von Deden, som på daværende tidspunkt var 19 år, havde været lærervikar i nogle måneder, da hendes tålmodighed en dag blev sat på en voldsom prøve.

Hun skulle blot hjælpe en ung dreng fra indskolingen i gang med dagens opgaver på en iPad.

Men drengen nægtede gentagne gange at stoppe med at spille spil, og til sidst så Silja sig nødsaget til at tage iPad'en fra ham.

Sådan skriver TV 2 Echo.

Det, der skete derefter, ændrede hendes syn på arbejdet som vikar.

I et øjebliks raseri stormede drengen over til en skuffe, hvor han greb en brødkniv og hamrede den i bordet foran hende.

Efterfølgende rettede han kniven mod Silja, mens han stirrede hende lige i øjnene.

En traumatisk oplevelse med varige konsekvenser

Chokket over den truende situation lammede Silja i øjeblikket, og hun blev stående, fastfrosset af frygt.

Det var kun ved at love drengen at få sin iPad tilbage, at hun fik ham til at lægge kniven fra sig.

Selv om episoden varede få minutter, satte den sig dybt i hende.

Silja gennemførte undervisningen, men oplevelsen påvirkede hende så meget, at skolen efterfølgende tilbød psykologhjælp.

Skolen sikrede også, at hun ikke skulle undervise drengens årgang igen.

Siljas historie er desværre ikke en isoleret hændelse. Eksperter peger på, at flere vikarer i landets skoler oplever lignende situationer med elever, der skaber utryghed i klasselokalet.

Denne form for mistrivsel blandt vikarer afspejler en bredere problematik i folkeskolen, hvor konfliktniveauet ofte er højt, og hvor nogle elever har svært ved at håndtere deres følelser og frustrationer.