Når temperaturen dykker, dykker elbilernes rækkevidde med.
Det er konklusionen fra en norsk undersøgelse foretaget af Motor.no, der kaster lys over, hvordan vinterens kolde greb påvirker elbilerne.
Norske bilister kan nu lægge endnu en udfordring til listen over vinterens prøvelser.
Knap så grøn rækkevidde
Den omfattende test satte en række elbiler på prøve under vinterforhold.
Resultatet? Elbilerne mistede i gennemsnit 24 procent af deres officielle rækkevidde, som ellers er baseret på den varme og behagelige WLTP-standard ved 23 grader.
Fra Tesla til Toyota viste testens resultater, at ingen model undgår kuldens konsekvenser.
Tesla Model S var testens stjerne med det mindste tab på 16 procent, mens Toyota bZ4X landede på en mere problematisk 36 procent.
Den amerikanske undersøgelse fra Boosted fortalte en lignende historie, hvor Audi e-tron toppede med kun 16 procent tab, mens Volkswagen ID.4 måtte se hele 46 procent af sin rækkevidde forsvinde.
Kulden rammer på flere fronter
Men hvorfor taber elbilerne så meget? Svaret ligger i både batteriets kemi og energiforbruget.
Eksperter forklarer, at lave temperaturer hæmmer de kemiske reaktioner i batterierne, hvilket mindsker deres effektivitet. Oven i det skal elbilerne bruge energi på at opvarme kabinen – en udfordring som biler med forbrændingsmotorer slipper for.
"En bil med forbrændingsmotor bruger spildvarme fra motoren, mens elbiler er så effektive, at der ikke er meget spildvarme, der kan bruges. Så skal varmen i stedet genereres med et element eller med en varmepumpe," forklarer eksperterne.
Selvom vinterens frostgrader er en hård modstander, er der ting, man som elbilist kan gøre. At lade bilen op i en opvarmet garage, planlægge kortere ture eller forudopvarme kabinen mens bilen er tilsluttet strøm, kan gøre en forskel.