Supermarkedsgiganten Carrefour har fjernet alle produkter fra PepsiCo i fire europæiske lande: Frankrig, Italien, Spanien og Belgien. Denne handling, gældende fra torsdag, omfatter over 9.000 butikker og blev truffet i protest mod prisstigninger fra det amerikanske selskab.
Kunder i Carrefour-butikker blev informeret om fjernelsen gennem skilte, der forklarer årsagen til fraværet af produkter, med angivelse af: "Vi sælger ikke længere dette mærke på grund af uacceptable prisstigninger. Vi beklager ulejligheden". Denne beslutning påvirker en lang række PepsiCo-mærker, herunder læskedrikke som Pepsi, 7Up, Mirinda, Mountain Dew og Gatorade; chips fra Lays, Doritos og Cheetos; morgenmadsprodukter fra Quaker; og te og iste fra Lipton.
Mens nogle Carrefour-butikker stadig havde PepsiCo-produkter på hylderne fra torsdag, var reaktionen blandt kunderne blandet.
En kunde, Edith Carpentier, udtrykte over for Reuters, at det var ikke overraskende, idet hun citerede, at produkterne var blevet for dyre og ikke var nødvendige, og tilføjede, at mange andre produkter ville forblive tilgængelige på hylderne.
Som svar på Carrefours beslutning udtalte PepsiCo,
"Vi har været i forhandlinger med Carrefour i flere måneder, og vi vil fortsætte i god tro for at sikre, at vores produkter vil være tilgængelige".
Carrefour har en historie med at forkæmpe forbrugernes interesser. Tidligere havde supermarkedskæden iværksat kampagner, der fremhævede produkter, der var reduceret i størrelse, men som stadig blev solgt til samme pris.