Urimelig betalingsmetode over hele landet: Parkeringsselskab skal betale penge tilbage til bilister

Julie Møller

172 uger siden

|

02/09/2021
Indland
Foto: Mette Mørk/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix.
Foto: Mette Mørk/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix.
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at parkeringsselskabet Apcoa har haft en urimelig betalingsmetode på flere af selskabets parkeringspladser.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det var ikke okay.

Sådan lyder en vurdering fra Forbrugerombudsmanden. 

Der er tale om parkeringsselskabet Apcoa, der nu vil betale penge tilbage til forbrugere, der er blevet opkrævet for mange penge, når de har betalt for at parkere. 

Det drejer sig om bilister, som i perioden fra den 16. november 2017 til den 17. februar 2020 har betalt beløb ud over timetaksten for parkering på 16 af Apcoas parkeringspladser, der er fordelt over hele landet. 

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Apcoa har benyttet en betalingsmetode på de 16 parkeringspladser, der var urimelig, og at forbrugerne derfor har krav på at få for meget betalte beløb tilbage.

Foto: Mette Mørk/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix.

"Parkering på de 16 Apcoa-parkeringspladser kostede en timetakst per påbegyndt time. Forbrugerne betalte med kort i betalingsautomaterne, men skulle vælge et beløb ved at klikke på forskellige værdiknapper på skærmen, fx 2 kroner, 5 kroner, 10 kroner eller 20 kroner. Oversteg det valgte beløb timetaksten for et helt antal timer, trak Apcoa hele det valgte beløb fra betalingskortet, men gav kun forbrugeren ret til parkering i det hele antal timer. Det overskydende beløb udløste altså ikke mere parkeringstid. Betalingskortautomaterne virkede således på samme måde som automater, der modtog kontant betaling uden at kunne tilbagebetale, hvis forbrugerne ikke havde lige penge," skriver Forbrugerombudsmanden.

Det valgte Apcoa ikke at oplyse tilstrækkeligt om, og forbrugerne ville derfor ikke nødvendigvis opdage, at de havde betalt beløb, der ikke udløste parkeringstid. Kostede en påbegyndt time for eksempel 22 kroner, så ville forbrugeren kun opnå en times parkering ved at betale 40 kr. Forbrugerne kunne kun opdage den overskydende betaling ved at sammenholde klokkeslættet på købstidspunktet med udløbstidspunktet på skærmen ved forskellige beløbsindtastninger, hvor beløb fra 22 kr. og op til 43 kr. alle blev modsvaret af én times parkering. Købstidspunktet fremgik af parkeringsbilletten, der blev printet, når forbrugeren havde afsluttet købet.

Bruger det ikke længere

Apcoa har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at selskabet ikke længere bruger denne betalingsmetode, og at den ikke har været anvendt på nogen af Apcoas parkeringspladser siden 17. februar 2020.

Apcoa har også meddelt Forbrugerombudsmanden, at selskabet vil betale de penge tilbage, som virksomheden, efter Forbrugerombudsmandens vurdering, uretmæssigt har opkrævet.

 

Hvis du har parkeret på en af de 16 Apcoa-parkeringspladser i perioden fra den 16. november 2017 til den 17. februar 2020, og mener, at du har betalt for meget for din parkering, skal du kontakte Apcoa.

Det kan du gøre via en formular på Apcoas hjemmeside her, - her finder du også en oversigt over de 16 parkeringspladser.