Flere danskere oplever i disse dage at få mails, der til forveksling ligner noget fra TV 2. Problemet er bare, at de ikke er det.
I virkeligheden gemmer der sig svindlere bag afsenderen, og målet er at franarre modtagerne personlige oplysninger og adgang til betalingskort.
TV 2 selv har nu udsendt en officiel advarsel til sine brugere. Ifølge tv-stationen cirkulerer der i øjeblikket et større antal falske beskeder, der hævder, at modtageren mangler at betale for et TV 2-abonnement. I mailen bliver man bedt om at opdatere sine konto- og betalingsoplysninger via et link.
Men den besked skal man ikke klikke på.
TV 2 understreger, at man aldrig bør besvare mailen, trykke på links eller knapper, hvis man er det mindste i tvivl. Den anbefalede løsning? Slet mailen med det samme.
Mailene er konstrueret, så de ligner legitime henvendelser. De bruger TV 2’s navn og logo, og i nogle tilfælde fremgår det rigtige telefonnummer til TV 2’s kundecenter – 89 88 12 12 – endda af indholdet. Det kan få svindlen til at fremstå endnu mere overbevisende, men det ændrer ikke på, at hele mailen er fup.
TV 2 oplyser desuden, at afsenderfeltet i nogle tilfælde også kan se ud til at indeholde navne som "TV 2 Play" eller blot "TV 2", men det betyder ikke, at mailen kommer fra dem. Svindlere kan nemt manipulere den slags visninger.
For dem, der ønsker at dobbelttjekke, har TV 2 oprettet en officiel vejledning via deres kundeserviceportal, hvor man kan få hjælp og læse mere om, hvordan man spotter og håndterer svindelforsøg.
Hvis man er i tvivl, anbefales det at besøge play.kundeservice.tv2.dk – og aldrig at afgive personlige oplysninger via mistænkelige links.

Foto: Mit Digitale Selvforsvar