Danmark er som bekendt hovedsageligt bestående af Jylland, Fyn og Sjælland, og da både Fyn og Sjælland er øer, er broer mellem Danmarks tre dele uundværlig infrastruktur.
Den nok meste kendte af disse broer er Storebæltsforbindelsen (bedre kendt som Storebæltsbroen), som - udover at være én af verdens længste hængebroer - også har været et stort diskussionsemne blandt den danske befolkning og de danske politikere.
Som bekendt koster det nemlig penge at køre over broen, og det blev i tidernes morgen lovet, at det skulle være gratis, når broen var betalt af.
Hvornår det helt præcis er gjort, er der stor uenighed om, da indtægterne fra broen har svinget gennem tiden på grund af blandt andet prisændringer.
Man kan dog ikke komme udenom, at broen er en økonomisk gevinst for Danmark og danskerne, da den ifølge en analyse fra Transportministeriet vil medføre en samfundsmæssig gevinst på hele 380 milliarder kroner frem mod 2050, som hovedsagligt går til brugerne i form af billigere og hurtigere transport.
Derfor er det også ærgerligt, når broen ikke bruges på grund af for eksempel uvejr eller ulykker, som gør, at Sund og Bælt bliver nødt til at holde broen lukket.
Dette gør de ifølge TV2 også i aften, men det er dog ikke på grund af hverken vejr eller ulykker. Det er derimod på grund af vejarbejde.
Sund og Bælt har meldt ud, at lukningen, som træder i kraft i dag (d. 21. september) kl 19, vil vare cirka 45 minutter.
Broen vil blive lukket helt, og det vil således ikke være muligt at krydse broen i nogen retninger.