Ministerium slår fast: Så meget vil det koste at gøre Storebæltsbroen gratis

Mathias Madsen

140 uger siden

|

12/04/2022
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Prisen for at køre over Storebæltsbroen har længe været et omdiskuteret emne.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Storebæltsforbindelsen består både af flere broer og en tunnel, som siden 1997 har ført toge over Storebælt og siden 1998 har ladet billister passere farvandet. 

Broen kostede i 1998 21,4 milliarder kroner at bygge, og det har længe været almen kendt, at det skal være gratis at køre over, når regningen efter opførelsen er betalt.

Hvornår det helt præcis bliver er dog ikke slået fast, og forskellige beregninger har således vist, at broen er tilbagebetalt et sted mellem 2023 og 2035. 

I dag koster det 250 kroner hver vej at passere broen i en almindelig personbil, hvis man ikke har en Brobizz. 

Det er dog en pris, som mange mener burde være på nul kroner, og et borgerforslag om at gøre broen gratis har således netop nået 50.000 unskrifter, hvilket betyder, at det skal tages op i Folketinget. 

I den forbindelse har Transportministeriet ifølge Fyens Stiftstidende opgjort, hvad det vil koste det danske samfund at gøre broen gratis.

"Forslaget vil skabe en dynamik og en ekstra indtjening for Danmark, der langt overstiger de indtægter, der i dag betales for benyttelse af Storebæltsbroen," står der i borgerforslaget, men ifølge Transportministeriet er det ikke helt billigt at ændre billetprisen til nul kroner. 

Ifølge ministeriet vil det nemlig koste 28,9 milliarder kroner bare i engangsomkostninger, hvis broen gøres gratis fra d. 1. juli i år. 

19,1 milliarder af disse er den resterende gæld, som staten skal betale i selskabet 'Storebælt A/S'. 

Derudover er der selvfølgelig nogle årlige udgifter til vedligeholdelse, som pludselig ikke bliver betalt af billetindtægten. 

Transportministeriet har forklaret, at det vil koste cirka 900 millioner kroner hvert eneste år, hvis broen skal gøres gratis. 

Det skyldes, at der bruges cirks 500 millioner på vedligeholdelse og 400 millioner kroner i tilskud til færgeruter hvert eneste år. 

I marts forklarede Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen til TV2 Fyn, at man først forventer, at restgælden i broen er betalt tidligst i 2035. 

"Derfor kan vi ikke sige, at det skal være gratis at passere," udtalte han desuden.

Hvis broen skal gøres gratis, skal der altså findes en lille milliard kroner et andet sted hvert eneste år, ligesom at der skal betales et enormt engangsbeløb.