De danske bilejere har i løbet af det seneste år oplevet store prisstigninger på brændstof. Til at starte med så det derfor ud til at en elbil eller plug-in hybrid var et noget billigere alternativ til benzin- og dieselbiler.
Elpriserne er imidlertid også gået amok, hvorfor elbilen er blevet noget dyrere at lade op. Så hvad er egentlig det billigste køretøj lige nu? Bilbasen har prøvet at regne på netop dette.
Der er regnet på driftsomkostningerne ved at eje og køre fire forskellige typer biler: benzin, diesel, el og plug-in hybrid.
Beregningerne viser omkostningerne ved at køre 20.000 kilometer om året, og er lavet med udgangspunkt i perioden september 2021 til september 2022.
Alle beregningerne inkluderer udgifter til drivmidler, ejerafgift samt service og vedligehold.
Købspris og forsikring er ikke medregnet. Drivmiddelpriserne er månedsgennemsnittet for august måned i 2021 og 2022
2021: Benzinpris: 14,76 kr., dieselpris: 13,13 kr., el: 2,4 kr./kWh
2022: Benzinpris: 15,79 kr., dieselpris: 15,64 kr., el: 4,3 kr./kWh før elafgiftsrefusion
1/9/2021 kostede det 25.600 kroner at køre 20.000 kilometer. I 2022 var prisen 27.250, altså en stigning på 1.650 kroner og en procentuel stigning på 6,45 procent.
Værre står det til med elbilen, som i september 2021 kostede 11.600 kroner. I år er prisen 19.700 kroner, hvilket er en stigning på hele 8.100 kroner - eller 69,83 procent. En voldsom stigning.
Plug-in hybrid kostede i 2021 17.800 kroner, mens prisen i år er 22.080 kroner - en stigning på 4.280 kroner/24 procent.
For dieselbiler var prisen i 2021 24.920 kroner, mens den i dag er 28.120 kroner. Det er en stigning på 3.200 kroner, hvilket er 12,84 procent.
Selvom Elbilen altså stadig er det billigste køretøj, så er forspringet blevet formindsket en del siden sidste år.