I Danmark er tilliden til systemet en af hjørnestenene i vores samfund.
Vi forventer, at der er styr på tingene, og det er denne grundlæggende tillid, der gør, at vi som borgere kan føle os trygge.
Men når denne tillid bliver svigtet på grund af fejl fra myndighederne, er det ikke blot frustrerende – det kan være dybt skadeligt.
Endnu værre bliver det, når borgere, der rammes af fejl, står tilbage uden nogen mulighed for at rette op på situationen.
Det er netop den situation, som 48-årige Pia Petersen Lassen fra Nordborg på Als nu står i.
Pia Petersen Lassen har i en periode på tre år betalt for meget i skat på grund af en fejl hos Skat.
Sådan skriver B.T.
Selvom hun for nylig modtog en besked fra Vurderingsstyrelsen om, at hun har krav på 21.988,10 kroner tilbage for perioden 2011 til 2020, så er der en vigtig detalje: En del af kompensationen kan ikke beregnes automatisk.
Det betyder, at Pia ikke kan få de cirka 13.000 kroner tilbage, som hun har betalt for meget i 2011, 2013 og 2015.
Og som om det ikke var nok, kan hun heller ikke klage over afgørelsen.
"Jeg er fuld af afmagt over det her," siger Pia.
Har mistet tilliden til Skat
Pia beskriver sin frustration over systemet og den manglende mulighed for at få sine penge tilbage.
Hun mener, at det er helt utroligt, at hun i flere år har betalt for meget i boligskat, men at hun ikke kan få sine penge tilbage på grund af en fejl hos Skat.
"Min retsfølelse er ramt, og jeg har mistet tilliden til Skat," fortæller hun ærligt.
Pias sag er nu blevet bragt videre til Vurderingsstyrelsen, som har lovet at undersøge sagen igen.