Skal frem nu: Denne lille dims kan redde liv

Julie Møller

159 uger siden

|

27/10/2021
Indland
Når vi stiller urene om til vintertid om lidt, er det også tid til at tage reflekserne frem. Foto: Børneulykkesfonden.
Når vi stiller urene om til vintertid om lidt, er det også tid til at tage reflekserne frem. Foto: Børneulykkesfonden.
Når vi stiller urene om til vintertid i weekenden, er det også tid til at tage reflekserne frem.

Dagens topnyheder

Mere end 1100 danskere kom til skade i trafikken på gåben eller cykel i 2020. Mere end 60 personer døde og syv af dem var børn i alderen 0 – 17 år. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Mange af ulykkerne kunne formentlig være undgået, da trafikulykker ofte sker, fordi bilisterne har svært ved at se de såkaldte bløde trafikanter – fodgængere og cyklister i mørket.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Codan.

En undersøgelse foretaget af Epinion for Codan og Børneulykkesfonden i 2019, viser at en af de største årsager til at droppe refleksen er en manglende oplevelse af, at trafiksikkerheden bliver øget. Men den undskyldning har ikke hold i virkeligheden, ifølge Codan.

Som fodgænger eller cyklist nedsætter man nemlig risikoen for at blive overset af en bilist med op til 85 procent, hvis man bruger reflekser.

Den store effekt ved at bruge reflekser bakkes op af Marianne Foldberg Steffensen, Chef for Trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet.

Som fodgænger eller cyklist nedsætter man risikoen for at blive overset af en bilist med op til 85 procent, hvis man bruger reflekser, viser undersøgelser. Foto: Børneulykkesfonden.

”Som fodgænger tænker man ikke altid over, hvor svær man rent faktisk er til at få øje på. Men det er en god øvelse at prøve at sætte sig i en andens trafikants sted og tænke over egne vaner. For eksempel er man meget opmærksom på, hvor svært det er at se cyklister, når man kører i bil, men når man selv bevæger sig til fods eller på cykel, kniber det med at gøre sig synlig. Og her hjælper reflekser meget på synligheden, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Lygter og reflekser

Reflekser, som man kan påføre sig, er gået fra at være en lille dims, man kunne sætte fast udenpå tøjet – til at være en integreret del flere slags tøj i dag.  Hvis man er cyklist, så gør det heller ikke noget at tage reflekser på - også selvom der er lygter på cyklen. 

”Selvom man som cyklist har lygter på, er der aldrig noget i vejen for at supplere med reflekser for at gøre sig endnu mere synlig. Man kan nærmest ikke gøre for meget for at blive set i trafikken i de mørke timer,” siger Marianne Foldberg Steffensen.