En af sommerens helt store historier var SAS, som havde flere problemer. Først måtte man bede aktionærerne om flere penge, hvilket man blandt andet fik fra den danske stat.
Glæden varede ikke længe, for kort tid efter blev SAS ramt af en omfattende pilotstrejke, som på de 15 dage den varede, endte med at koste selskabet en milliard danske kroner.
Hele 370.000 passagerer blev påvirket, fordi deres fly enten blev aflyst eller udskudt. Mange af disse passagerer forsøgte derfor at søge kompensation hos SAS.
I slutningen af august måned meddelte SAS, at man forventede at være nået til bunds i alle ansøgningerne inden for et par uger.
- De fleste har fået refusion for deres billetter. Så er der yderligere kompensationer, og de sager skal manuelt håndteres. Og der er vi også nået relativt langt, men det drejer sig om nogle uger endnu, før vi når bunden af de sager, sagde koncerndirektør i SAS i Danmark, Simon Pauck Hansen, dengang ifølge DR.
Tiden er desværre løbet fra SAS, for nu lyder det, at man forventer at være færdig inden slutningen af 2022 - altså flere måneder senere end første udmelding.
- Vi har fortsat haft et efterslæb på dem, der er gået ind via sas.dk og bedt om kompensation eller om at få dækket deres ekstra omkostninger, da disse kræver manuel håndtering, skriver SAS til DR.
SAS skriver yderligere, at tidsplanens skred skyldes, at det har været svært at forudsige antallet af sager, som man skulle håndtere.
- Det hænger sammen med, at det var utrolig svært at forudsige præcis, hvor mange sager vi ville modtage, der ville blive behandlet manuelt. Vi er som sagt næsten helt færdige med de kunder, der har annulleret deres reservation.