Elbilejere kan spare tusindvis af kroner årligt ved at være opmærksomme på prisforskellene ved opladning, i modsætning til ejere af benzin- og dieselbiler, hvor priserne er mere ensartede. En ny opgørelse fra B.T. viser, at priserne for at oplade en elbil varierer dramatisk, hvilket skaber muligheder for betydelige besparelser.
Ifølge forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru, er der stor forskel på markedet for elbilsopladning sammenlignet med traditionelle brændstoffer. "Som elbilejer har man virkelig gode muligheder for at spare penge, men man er nødt til at være en lille smule vågen," siger han.
For eksempel er forskellen mellem den billigste og dyreste opladningspris hos de 12 selskaber aktuelt på 3,30 kroner pr kWh. Dette kan betyde en årlig udgift på omkring 27.500 kroner for en forbruger, der kører 20.000 kilometer årligt, ved den dyreste løsning. Hvis man derimod altid benytter den billigste løsning, som lige nu er Tesla til 2,90 kr pr kWh, vil den årlige pris være omkring 10.900 kroner - en forskel på 16.600 kroner.
Dogru påpeger, at markedet er umodent og i bevægelse. Han råder elbilejere til at orientere sig om priser og medlemskabsmuligheder, som ofte tilbyder billigere løsninger. "Du kan nærmest altid finde markant billigere løsninger, hvis du tegner en form for medlemskab eller eksempelvis downloader selskabernes apps," forklarer han.
En anden vigtig pointe er, at de fleste danskere har mulighed for at oplade deres bil hjemme til lavere priser. "Beregninger viser, at det gør danskerne omkring 80 procent af tiden. Og når de gør det, så får de altså ladet bilen op til langt, langt, langt lavere priser," tilføjer Dogru.
Selvom priserne hos offentlige ladeoperatører er faldet markant siden strømprisernes himmelflugt i 2022, er det stadig vigtigt for elbilejere at være opmærksomme og informerede om de løbende priser for at sikre de mest økonomiske valg.