Professorer: Derfor er det ikke smart at sænke afgiften på benzin

Mathias Nielsen

126 uger siden

|

16/06/2022
Indland
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
To professorer mener ikke, at det er en god idé.

Dagens topnyheder

De fleste lukker nok øjnene, når bilen skal tankes. Prisen på benzin og diesel er lige nu tårnhøj. Det gør ondt på de danskere, som hver dag bruger bilen til at komme til og fra arbejde.

Prisen nærmer sig de 20 kroner for en liter benzin. Mange danskere har derfor ønsket, at man midlertidigt fjernede eller sænkede afgiften på benzin.

Samme melding har man hørt fra flere borgerlige partier, som ønsker det samme. Det har Regeringen og dens støttepartier dog ikke ønsket at gå med til.

I Tyskland satte man pr. 1 juni afgiften ned med 35 cent, cirka 2,5 kroner pr. liter benzin. Den midlertidige afgiftsnedsættelse gælder som udgangspunkt frem til 1. september.

Men er det nu også smart at sænke afgiften? Spørger man to professorer, så er svaret nej.

Professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, Mogens Fosgerau, siger følgende til B.T:

»Det vil betyde, at benzinprisen falder, og man pumper flere penge ud i økonomien. Det giver mere pres på inflationen. På et senere tidspunkt skal pengene ind igen, så skal man måske beskatte et nyt område. Man slipper ikke uden om problemet. Man kan kun rykke lidt rundt på det,« siger han.

Professor i økonomi ved Roskilde Universitetscenter, Jesper Jespersen, bakker heller ikke op om idéen med at sænke afgiften.

»Hvis man virkelig mener den grønne omstilling, så er høje afgifter på fossil energi jo en af de drivkræfter, som kan medvirke til, at den politiske dagsorden bliver gennemført,« siger Jesper Jespersen.

Spørger man Jesper Jespersen, så burde man udstede engangsbeløb til lavindkomstgrupper. 

»Det er det mest målrettede instrument, man kunne tage i brug,« siger han.