OBS: Af artiklen her fremgik der tidligere ukorrekte informationer, som nu er blevet rettet.
Europark står nu over for et voksende pres fra både forbrugere og domstole.
I første halvdel af 2022 alene har Forbrugerombudsmanden modtaget hele 139 klager fra utilfredse forbrugere, der pludselig stod med inkassokrav fra Euroincasso ApS.
Baggrunden? En kontrolafgift fra Europark, som mange hævder aldrig at have modtaget, før inkassobrevet lå i postkassen – og nu er sagen eskaleret til et juridisk opgør.
Det skriver Forbrugerombudsmanden.
Europark hævder at have overholdt rutinerne med både rykkerbreve og kontrolafgifter, men dokumentationen halter.
Ifølge selskabet blev brevene sendt, og Europark har fremvist kopier af rykkerbreve fra deres it-systemer.
Et afgørende bevis for levering mangler, da virksomheden ikke har kunnet fremvise GPS-positioner, som ellers skulle dokumentere postbudenes levering.
Resultatet er en mistanke om, at postomdelingen har været uregelmæssig i perioder, hvilket Forbrugerombudsmanden ser som et alvorligt problem.
Domstolene har i flere sager nu givet forbrugerne medhold i, at gebyrerne og inkassoomkostningerne er ugyldige.
Europark har valgt at anke sagen.
APCOA reagerer
APCOA Danmark A/S skriver i en pressemeddelelse, som Dagens.dk har fået tilsendt, at de er opmærksomme på Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse af den 25. oktober 2024.
"APCOA har respekt for domstolenes arbejde og vil derfor som den klare hovedregel afvente afgørelserne i de to Landsretssager, uden yderligere kommentarer hertil. APCOA er uforstående overfor Forbrugerombudsmandens konklusion, der betyder at hverken virksomheder eller privatpersoner kan stole på, at deres postforsendelser fremkommer, når der benyttes godkendte postfordringsvirksomheder, herunder bl.a. PostNord," skriver de og fortsætter:
"APCOA har fuld tillid til postomdelerne, der er godkendt i overensstemmelse med postlovens § 3 og som opererer under Trafikministeriets tilsyn. APCOA har også tillid til, at Trafikministeriet iagttager dennes tilsynspligt. Med afsæt i Forbrugerombudsmandens udmelding, må det konstateres at danske virksomheder og borgere jf. Forbrugerombudsmanden ikke kan stole på at post omdeles korrekt."
APCOA anser det for af afgørende vigtighed, at der kan stoles på og at der er tillid til de danske postfordringsvirksomheder og at forbrugere og erhvervsdrivende kan stole på, at den post de betaler for fremsendelse af fremkommer.
Domstolene har da netop også bekræftet, at der kan stoles på danske postomdeler. APCOA har siden januar 2022 modtaget mere end 22 retsafgørelser, der alle afkræfter Forbrugerombudsmandens konklusion.