P-selskab anker dom: Utallige danskere kan rive deres p-bøde over

Nicolai H

1 time siden

|

25/10/2024
Indland
Genrefoto: Shutterstock
Genrefoto: Shutterstock
Forbrugerombudsmanden har måtte træde til. Nu er retten blevet involveret.

Dagens topnyheder

Inkassosagerne ruller ind, og Europark står nu over for et voksende pres fra både forbrugere og domstole.

I første halvdel af 2022 alene har Forbrugerombudsmanden modtaget hele 139 klager fra utilfredse forbrugere, der pludselig stod med inkassokrav fra Euroincasso ApS.

Baggrunden? En kontrolafgift fra Europark, som mange hævder aldrig at have modtaget, før inkassobrevet lå i postkassen – og nu er sagen eskaleret til et juridisk opgør.

Det skriver Forbrugerombudsmanden.

Europark hævder at have overholdt rutinerne med både rykkerbreve og kontrolafgifter, men dokumentationen halter. Ifølge selskabet blev brevene sendt, og Europark har fremvist kopier af rykkerbreve fra deres it-systemer. Men afgørende bevis for levering mangler, da virksomheden ikke har kunnet fremvise GPS-positioner, som ellers skulle dokumentere postbudenes levering.

Resultatet er en mistanke om, at postomdelingen har været uregelmæssig i perioder, hvilket Forbrugerombudsmanden ser som et alvorligt problem.

Domstolene har i flere sager nu givet forbrugerne medhold i, at gebyrerne og inkassoomkostningerne er ugyldige. Et opsigtsvækkende eksempel er dommen fra Retten i Horsens, hvor retten den 22. april 2024 konkluderede, at Europark ikke havde bevis for, at rykkerbrevene var modtaget.

Retten udtalte blandt andet:

“Efter en samlet vurdering af de anførte oplysninger – herunder navnlig troværdige forklaring fra [kunden] om ikke at have modtaget skrivelserne sammenholdt med den usikkerhed ved Europarks postrutiner, der kan være opstået under det kortvarige samarbejde med en anden postdistributør – finder retten, at Europark ikke har ført tilstrækkeligt bevis for, at de skrivelser, som gebyrkravene støttes på, kom frem til [kunden], og [kunden] frifindes derfor for betaling af gebyrerne.”

Trods dommen og flere tilsvarende afgørelser har Europark valgt at anke sagen. Samtidig har Forbrugerombudsmanden fået tilladelse til at biintervenere til støtte for forbrugerne.