Endnu en dominobrik er væltet.
Netto har truffet beslutningen om at afslutte sit partnerskab med Copenhagen Pride, hvilket Salling Group nu bekræfter.
Det skriver B.T.
Kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen forklarer, at beslutningen er truffet efter grundige overvejelser og skyldes bekymringer om roen omkring arrangementet.
"For Netto er retten til at være den, man er, og elske dem, man vil, central. Derfor har vi i en årrække været partner med Priden, men efter grundige overvejelser har vi for i år valgt ikke at være det. Det har vi, fordi vi desværre ikke er betryggede i, at der vil være den fornødne ro omkring Priden og den fælles sag," skriver Vinther Olesen i en mail.
Skifter mening
Det var ellers kun tre uger siden, at Netto afviste at droppe partnerskabet med Copenhagen Pride. Dengang, efter at Dansk Industri, Novo Nordisk og Mærsk trak sig, udtalte HR-chef Christian Dahl til Børsen, at Netto ikke havde planer om at ændre på partnerskabet og så fremad sammen med Priden.
"Hvad der ligger til grund for DI's beslutning, er et anliggende mellem dem og Priden. For eget vedkommende har vi ingen planer om at ændre på vores partnerskab og ser nu fremad sammen med Priden," skrev Dahl.
Vinther Olesen understreger, at partnerskabet vil blive vurderet igen næste år, og at de i stedet vil fokusere på andre måder at støtte arbejdet for menneskerettighederne.
Netto har været en betydningsfuld partner for Copenhagen Pride og har gennem årene støttet kampen for LGBT+ rettigheder. Beslutningen om at trække sig i år kommer i en tid, hvor flere store virksomheder har valgt at tage lignende skridt.
Diskussionen om sikkerhed og ro omkring Pride-arrangementerne er blevet mere fremtrædende, og mange virksomheder vurderer deres engagement nøje.
Copenhagen Pride har ikke kommenteret beslutningen endnu.