Den 1. oktober 2023 blev der indført nye regler for kørsel med dieselbiler i landets fem miljøzoner i henholdsvis København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg.
De nye regler betød, at det fremover ville koste en bøde på mellem 1500 og 12.500 kroner at køre ind i miljøzonerne i et dieselkøretøj uden partikelfilter, og efter ét år har det resulteret i, at der er udstedt knap 20.000 bøder.
Sådan skriver Autoparts24 i en pressemeddelelse.
Men selvom det nu er et år siden, reglerne blev indført, så vælger mange bilister at se stort på at betale bøderne.
Det viser en ny oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Autoparts24.
Af de 20.000 udstedte bøder, er knap 12.000 af dem ikke blevet betalt til Miljøstyrelsen, der står for at inddrive dem. Et beløb der svarer til lige knap 19 millioner kroner.
Når bøderne ikke bliver betalt, bliver de overdraget til politiet, der får til opgave at efterforske og inddrive pengene.
Men det er et unødvendigt spild af ressourcer, når så mange miljøzone-bøder ender på politiets bord, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
En lille del af bøderne, er ikke blevet betalt inden fristen på 60 dage, og så kan der være tilfælde, hvor en bøde er udsendt uberettiget, og man derfor ikke vil betale den, men når antallet af ubetalte bøder er på så højt et niveau, er det et tegn på, at mange simpelthen ignorerer deres bøder, og koster samfundet yderligere ressourcer, siger han.
Hvis man kører i en dieselbil, der ikke lever op til kravene, kan man få eftermonteret et partikelfilter, hvorefter man skal have registreret det hos Motorregisteret.
Her kan man også se, om ens bil har et partikelfilter monteret, eller om den lever op til Euronorm 5, der er kravet for at køre i landets miljøzoner
Manglende betaling af bøder i miljøzoner
København/Frederiksberg 64 procent (6.565 bøder)
Odense 60 procent (1.666 bøder)
Aarhus 55 (2.442 bøder)
Aalborg 50 procent (1.263 bøder)