Mange danske forældre er ved at køre træt i hjemmeundervisning af de mindste skolebørn. For disse forældre kan der nu være lys for enden af tunnellen. Ekstra Bladet erfarer nemlig, at regeringen håber, at skolebørn fra 0. til og med 4. klasse kan vende tilbage i skole efter vinterferien.
Det er et håb, der desuden deles af kilder i regeringens parlamentariske grundlag og i oppositionen. For de fleste skolebørn afholdes vinterferien i uge syv. Derfor vil børnene kunne vende tilbage til skoleklasserne fra omkring 22. februar.
Statsminister Mette Frederiksen har tidligere udtalt, at det er de mindste skolebørn, der står forrest i køen, når Danmark igen åbnes op. Det gjorde hun klar i Folketingssalen tirsdag.
I denne forbindelse henvist hun til, at en gruppe eksperter har understreget, at det er af højeste prioritet at åbne op for fysisk undervisning i mindre, faste grupper for 0.-4. klasseselever.
"Det flugter med nogle af de overvejelser, vi har i regeringen. Men det skal foregå ansvarligt," udtalte statsminister Mette Frederiksen.
De nuværende coronarestriktioner er gældende til og med 7. februar. Mette Frederiksen har dog udtalt, at der er udsigt til, at flere af disse vil blive forlænget, eftersom den smitsomme britiske variant af virussen har ramt landet.
"Situationen er så alvorlig, at vi meget vel kan se ind i, at der bliver behov for at forlænge en del af de restriktioner, vi allerede kender i dag, for det er et kritisk sted, vi står," fortalte Mette Frederiksen tirsdag.
Efterfølgende er det dog blevet afsløret, at den britiske variant muligvis ikke er helt så smitsom, som det oprindeligt har været frygtet, at den er.
Det er tidligere blevet vurderet, at den er 50-74 procent mere smitsom end den almindelige coronavirus. Det er Statens Serum Institut (SSI), der står bag denne vurdering.
Nu har SSI dog fremlagt nye tal, der viser, at den britiske variant kun smitter omtrent 36 procent mere end, hvad der betragtes som værende 'almindelige varianter'. Derfor er der stor forskel på de seneste tal og den tidligere vurdering.