Lidl har fundet et hul i markedet: Danskerne river det af hylderne

Kamille Isaksen

6 uger siden

|

04/10/2024
Indland
Foto: Google Maps
Foto: Google Maps
Lidl har god grund til at klappe i hænderne.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Værktøjer og haveredskaber i dagligvarebutikker er blevet et hit, og det mærker man i Lidl, som har oplevet en stor fremgang i salget fra marts til august i år sammenlignet med samme periode sidste år.

Helt konkret har Lidl oplevet en omsætningsfremgang på hele 16 % i perioden, forklarer indkøbsdirektør Maria Lovecchio, der kalder udviklingen ”markant”.

Sådan skriver Lidl i en pressemeddelelse.

”Vores gør-det-selv-univers, PARKSIDE, er på kort tid blevet en favorit blandt kunderne, og jeg er stolt af, at vi kan være med til at inspirere folk til at tage tingene i egen hånd og bidrage til kundernes succesfulde byggeprojekter. Jeg tror, at fremgangen er en kombination af, at vi tilbyder superskarpe priser kombineret med høj kvalitet, et bredt sortiment og et tiltalende design,” siger hun.

Fremgangen i Danmark kommer efter et år, hvor PARKSIDE er blevet kåret til at være det bedst sælgende gør-det-selv-mærke i Europa af Euromonitor International – godt hjulpet på vej af en storstilet kampagne med Hollywood-stjernen Arnold Schwarzenegger i spidsen.

Én af dem, som har fulgt udviklingen fra første parket, er håndværker og freelanceskribent, Jann Wagner, der mener, at gør-det-selv-kulturen er et oplagt svar på dyre håndværkerregninger.

”Det er interessant at se, hvor bredt gør-det-selv-kulturen har fået fat. Jeg tror, at Lidl har fundet et hul i markedet, for i takt med at priserne på håndværkere og materialer er blevet dyrere, vil flere danskere gerne prøve at gøre tingene selv. Her er PARKSIDE et glimrende eksempel, som kommer i en god kvalitet og til en pris, der er fire-fem gange lavere end mærkevare-modellerne,” siger han og pointerer, at de professionelle mærkevare-modeller stadig kan noget andet og mere end de billigere brands.

Jann Wagner har selv prøvet PARKSIDE og var ”positivt overrasket” over maskinerne, som kommer i et bredt udvalg med over 100 værktøjer, der er brugervenlige, og som favner både nybegyndere og erfarne håndværkere:

”Mit bedste bud er, at gør-det-selv-trenden vil blive endnu mere populær i de kommende år, og det betyder, at der vil komme flere nybegyndere til, som ikke vil have noget imod at handle værktøjer sammen med deres dagligvarer. Der er nemlig ingen grund til at frygte, at det vil gå ud over kvaliteten,” siger Jann Wagner.