Foråret byder på forandringer langs jernbanen i Syd- og Sønderjylland, hvor togdriften står over for en større opgradering. Passagerer må væbne sig med tålmodighed, mens Banedanmark ruller et nyt digitalt signalsystem ud.
Projektet betyder, at flere togstrækninger i perioden fra 21. marts til 22. april vil være lukket, mens arbejdet står på.
Det skriver BaneDanmark.
Store opgaver venter på skinnerne
Ifølge områdechef i Banedanmark, Mads Søndergaard Petersen, er der tale om et ambitiøst projekt, der nu går ind i sin afsluttende fase:
"Det er et kæmpestort og komplekst arbejde, som vi har forberedt i de foregående år, og nu sætter vi slutspurten ind. Det indebærer, at vi udskifter sporskifter på ni stationer og skifter udstyr i 48 overkørsler. Derefter følger en testfase, inden vi endelig kan tænde det nye signalsystem den 22. april. Med al den aktivitet i sporet er det ikke muligt at køre tog samtidig."
De berørte strækninger inkluderer blandt andet Bramming-Tønder, Esbjerg-Lunderskov og flere forbindelser i det sydlige Jylland. I den periode, hvor banen er lukket, indsættes togbusser for at afhjælpe generne for passagererne.
Trafikale gener – men fremtiden ser lys ud
Ud over påvirkningen af togdriften vil også vejtrafikken i området blive berørt, når overkørsler skal ombygges. Det kan give forsinkelser for både bilister og pendlere.
Mads Søndergaard Petersen erkender, at det kan være en frustrerende periode for de rejsende:
"Jeg har fuld forståelse for, at det kan være træls med togbusser, men vi gør, hvad vi kan for at gøre perioden så kort som muligt. Derfor arbejder vores leverandører både på hverdage og i weekender. Når vi er færdige med arbejdet, er der ingen tvivl om, at det nye signalsystem på sigt vil give færre signalfejl og forsinkelser på jernbanen, men erfaringsmæssigt vil der være en periode med ”børnesygdomme”, lige efter systemet er taget i brug."
Passagerer opfordres til at holde sig opdateret via Rejseplanen, hvor ændringer i togdriften vil fremgå.