112 er livlinen, som danskerne stoler på i nødsituationer.
Det er nummeret, vi ringer til, når sekunder tæller, og når liv er på spil.
Men hvad gør man, hvis opkaldet ikke går igennem?
Det spørgsmål står mange danskere overfor i øjeblikket, efter at TDC’s mobilnetværk har været ramt af problemer, der potentielt forhindrer opkald til 112.
Særligt i hovedstadsområdet har udfordringerne skabt uro.
Hovedstadens Beredskab har taget ekstraordinære forholdsregler og sendt køretøjer på gaden, så borgere med akut behov for hjælp kan opsøge dem direkte.
I et opslag på platformen X har Hovedstadens Beredskab oplyst om situationen:
"Der opleves, i øjeblikket, problemer med TDC mobilnet. Det kan påvirke 1-1-2 opkald. Oplever du manglende kontakt til 112, så henvend dig til andre med mobiltelefon. Vi sender disponible køretøjer på gaden, disse kan opsøges ved behov for akut hjælp."
Beredskabet understreger vigtigheden af kun at bruge 112 ved reelle nødsituationer, så de tilgængelige ressourcer ikke overbelastes.
Du kan se opslaget her: