Har du handlet i Power - er du nok blevet snydt

Henrik Rothenbücher

257 uger siden

|

28/11/2019
Indland
Foto: Kristian Djurhuus / Ritzau Scanpix
Foto: Kristian Djurhuus / Ritzau Scanpix
DR Kontant er gode til at afsløre prisfusk i danske butikker, og her op til Black Friday har de afsløret et rigtig ufint snydetrick.

Dagens topnyheder

Selvom online-shopping bliver mere og mere populært, så er der fortsat mange danskere, der hellere vil træde ind i en fysisk butik, når de skal købe noget.

Det gør de særligt fordi, at de har mulighed for at se varen med det samme, men også fordi, at de føler, at de får en ærlig og god hjælp af de ansatte.

Nu har en større bombe dog ramt den store elektronikkæde Power, efter at DR-programmet Kontant har haft fat i en tidligere ansat. Denne ansatte fortæller nemlig, at Power-ansatte bliver instrueret i at lyve for deres kunder, så de i stedet køber en dyrere vare.

Sådan gør de

Det kommer måske ikke som en overraskelse, at en sælger gerne vil sælge den dyrest mulige vare, men måden de gør det på i Power, er meget ufin.

Den anonyme Power-ansatte fortæller, at når Power kører med et slagtilbud online, så er der meget stor sandsynlighed for, at du slet ikke kommer til at få din vare. Selvom der på hjemmesiden er en grøn farve, som normalt indikerer, at varen er på lager, så er det sjældent tilfældet i Power.

Strategien går altså ud på, at Power vil lokke dig ned i butikken med det håb om, at du får det gode tilbud, du netop har købt på nettet, men når du finder vej ned til butikken, så er din vare der slet ikke.

I stedet får du en god undskyldning om, at varen ikke er på lager, og det er så her, at sælgeren forsøger at sælge dig en endnu dyrere vare.

DR Kontant har foruden interviewet med den tidligere ansatte, og så set emails fra chefer, der instruerer de ansatte i, hvordan de skal snyde deres kunder.

Sidst men ikke mindst, så forsøgte DR Kontant selv at købe varer, som de ikke fik. I seks ud af ti tilfælde bestilte DR en vare fra Power via deres Click&Collect, men da de ankom til butikken, var deres varer altså ikke på lager, og sælgeren forsøgte i stedet at sælge DRs ansatte en dyrere vare.

Har du oplevet, at du har bestilt en vare via Click&Collect i Power, som så ikke var i butikken, da du ankom?