Mange danskere har bemærket, at dagligvarer i supermarkederne i dag er dyrere end nogensinde før.
Tidligere i år vakte Coop 365discount og Lidl opsigt, da de lancerede en ny kampagne i deres frugt- og grøntafdelinger. Kampagnen gik ud på, at supermarkederne betalte forbrugernes moms, hvilket resulterede i en prisnedsættelse på 20 % på alle varer i kategorien.
Dette initiativ har sidenhen ført til en livlig debat om, hvorvidt en sådan foranstaltning bør indarbejdes i lovgivningen.
Svaret på dette spørgsmål kan snart blive afklaret.
Spørgsmålet om, hvorvidt momsen på frugt- og grøntvarer skal sænkes for at reducere prisen, ser ud til snart at få en afgørelse.
Danmark har i dag en flad momssats på 25 procent på alle varer, men flere EU-lande praktiserer differentieret moms, hvor visse varer pålægges lavere satser.
I maj tog skatteminister Jeppe Bruus (S) initiativ til en analyse, der skal belyse konsekvenserne af en lavere moms på udvalgte varer, såsom frugt og grønt.
Resultatet af analysen forventes at blive offentliggjort inden længe.
Det fortæller direktøren for supermarkedskæden 365discount, Michael Tilsted, til B.T.
Efter sin sommerferie indledte Michael Tilsted en korrespondance med en ansat i Skatteministeriet for at få en status på analysens fremskridt. Han blev informeret om, at en dialog om emnet formentlig vil finde sted i september, hvilket peger på, at afgørelsen er nært forestående.
Da 365discount indførte deres prisnedsættelser oplevede de en salgsstigning på henholdsvis 37 procent for grøntsager og 44 procent for frugt. Hos Lidl oplevede de en samlet salgsstigning på 13%.
Derfor er håbet naturligvis, at momsnedsættelser er på tegnebrættet.