Vanvidsbilisme er et voksende problem i Danmark, og nu viser nye tal fra Rigspolitiet, at mere end hver fjerde sigtede for vanvidskørsel ikke har dansk statsborgerskab, mens 3 ud af 4 er danske statsborgere. Det har fået debatten om de hårde straffe for fartsyndere til at blusse op.
Siden loven om vanvidsbilisme trådte i kraft i april 2021, har politiet rejst 3.965 sigtelser for de farlige kørselsmønstre. Ud af disse er 1.115 rettet mod personer med udenlandsk statsborgerskab, hvilket svarer til mere end hver fjerde sag.
Østeuropæere topper listen
Ifølge politiets opgørelse topper borgere fra Polen, Litauen og Rumænien listen over udenlandske statsborgere, der er blevet snuppet bag rattet under vanvidskørsel. Især polske bilister markerer sig med 249 sigtelser, mens 42 personer fra Syrien og 40 fra Tyrkiet også figurerer i statistikken.
Selvom udenlandske bilister fylder en stor del af sagerne, viser tallene stadig, at tre ud af fire sigtede er danske statsborgere. Politiet har dog registreret en tendens til, at udenlandske bilister ofte ikke er klar over de strenge regler.
Mangel på kendskab til loven
Politibetjent Christian Berthelsen fra Rigspolitiet forklarer, at mange udenlandske bilister tilsyneladende ikke er bekendt med, at politiet kan konfiskere deres bil, hvis de begår vanvidskørsel i Danmark.
"Jeg tror ikke, at der er så mange, der sætter sig ind i lovgivningen, når de kommer på gennemkørsel," siger han til TV 2.
Vanvidsbilisme dækker over en række alvorlige lovovertrædelser som at køre over 200 km/t, spirituskørsel med en promille over 2,00 eller uagtsomt manddrab under skærpende omstændigheder. Politiet har befolkningens fulde opbakning til at konfiskere biler fra de værste fartsyndere – uanset hvem der ejer bilen.
Mænd dominerer statistikken
En anden bemærkelsesværdig tendens er, at næsten alle de sigtede for vanvidsbilisme er mænd. Faktisk viser politiets opgørelse, at ni ud af ti, der fanges i vanvidskørsel, er mænd, og at spirituskørsel er den mest udbredte forseelse, idet den udgør to tredjedele af alle sigtelser siden 2021.
Mens lovgivningen allerede er strammet, overvejer politiet og politikere løbende, om der er behov for yderligere tiltag for at sætte en stopper for farlige bilister på de danske veje.