Fortalte aldrig kunderne om det: Nu er der trist nyt for Arla

Emil Martesen

64 uger siden

|

28/09/2023
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er ikke meget at skrive hjem om.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Tilbage i juli gik en helbredstruende situation fra Arlas side fra at være alvorlig, til at blive noget langt værre.

Det skriver JyskeVestkysten.

Jörd International A/S, der er ejet af Arla, fandt en risiko for mug i deres produkt Jörd økologisk syrnet havreprodukt med jordbær, og kunder af produktet skulle derfor skille sig af med det.

Og som sundhedsreglementerne går, skal der udsendes en tilbagekaldelse fra producenten via. Fødevarestyrelsen, så kunderne kan blive informeret om fejlens alvor og hvordan situationen skal håndteres.

Og deri finder man problemet: Jörd International A/S fik aldrig informeret kunderne.

'Virksomheden har ikke udsendt en pressemeddelelse eller givet oplysninger på andre måder som skal videreformidles til forbrugerne om tilbagekaldelsen af produktet.' lyder udmeldingen fra Fødevarestyrelsen, der har slået hårdt ned på fejlen i form af en bøde på 40.000 kroner.

Jörd International A/S har sidenhen undersøgt samtlige af deres produkter nøje, hvor det blev konstateret at der ingen risiko for skimmel var at finde. Havreproduktet kom derfor ud på butikshylderne igen, men Arla står nu tilbage med en lang næse og en grim sag i bødekassen.

'Det er korrekt, at vi i sommer havde et sporadisk fund af synlig skimmelvækst i enkelte Jörd Strawberry-produkter og var i dialog med Fødevarestyrelsen omkring dette,' fortæller Carina Østergaard, talsperson for Jörd International A/S til mediet.