Alt for få danskere benytter sig af det: Sådan sparer du mange penge med et snuptag

Emil Martesen

64 uger siden

|

28/09/2023
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er god grund til at trække lidt ekstra på smilebåndet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Inflationen er desværre fulgt med ind i 2023, og det tager DSB nu den fulde konsekvens af.

Selskabet oplyser på sin hjemmeside, at man fra 15. januar hæver prisen på sine rejser som følge af stigende udgifter til blandt andet brændstof.

Sådan lød meldingen tilbage i januar.

Og man skulle tro, at så småt som inflationen begynder at dale, så vil priserne det samme.

Men ikke desto mindre er det det modsatte, som den statsejede virksomhed har valgt at gøre.

Og det falder ikke ligefrem på et tørt sted for danskerne, der unægtelig kæmper med at få enderne til at hænge sammen.

Fra 1. januar koster en togtur mellem Aarhus og København 469 kroner, en stigning der har fået forbrugerne til at ryste på hovedet og søge alternative transportmuligheder:

"Det er noget, vi gør én gang om året, inden for de rammer, som er udstukket af Trafikstyrelsen", forklarer Charlotte Kjærulff, kundechef i DSB.

Men spørgsmålet er, om denne årlige justering er i tråd med forbrugernes forventninger og behov.

Overraskende nok viser en søgning på Momondo, at man kan flyve fra Aarhus til London og videre til København for blot 293 kroner. En rute, der tager rejsende på en odyssé af næsten 1.000 kilometer i stik modsatte retning af deres destination.

"Vi har set nogle lidt skøre eksempler på, at man kan flyve via udlandet for at komme mellem Aarhus og København og gøre det billigere," siger Charlotte Kjærulff, der heller ikke lægger skjul på, at DSB tilbyder Orange-billetter fra 119 kroner, men disse kræver planlægning og er ofte ikke tilgængelige i myldretiden.

Busrejser mellem de to byer tilbydes også til priser så lave som 129 kroner:

"Hvis man er et busselskab, der driver kommercielle busrejser på tværs af landet, så har man en helt anden forudsætning", forklarer Charlotte Kjærulff, der mener, at DSB's faste køreplan og landsdækkende service retfærdiggør de højere priser.

En melding som de fleste danskere ikke kan nikke genkendende til, men ikke desto mindre benytter sig usædvanlig meget af.