Første gang nogensinde på dansk jord: Så stort var det

Mathias Madsen

2 timer siden

|

22/10/2024
Det var noget af et syn, der mødte borgerne i en mindre dansk by tirsdag.

Dagens topnyheder

Hver dag kører tusindvis af danskere med tog, når de skal til og fra job eller fra den ene ende af landet til den anden.

Danmark er dækket af et dertil indrettet jernbanenetværk, og mod Øst fortsætter togskinnerne til Sverige, ligesom de mod Syd fortsætter til Tyskland, hvorfra man kan køre videre med tog til resten af Europa.

Det har man kunne i mange år, men snart kan det ske i en helt nyt og usædvanlig lang type af tog. Det skriver JydskeVestkysten.

Ifølge mediet er det nemlig planen, at et nyt og ekstra langt EuroCity-tog skal tages i brug i Danmark og i Tyskland i den nærmeste fremtid.

Toget består af en vognstamme med 15 vogne, og det er hele 209 meter langt uden lokomotiv!

Længden, som svarer til længden på to fodboldsbaner, gør det nye tog til det længste, der nogensinde har kørt i Danmark, men togentusiaster må væbne sig med tålmodighed.

Toget ventes nemlig først at blive taget i brug i 2025, hvor det skal køre på to strækninger fra henholdsvis København og Aarhus til den tyske millionby Hamborg.

Alligevel kunne interesserede allerede i dag, tirsdag, se det lange tog på danske skinner, da det ifølge JydskeVestkysten tirsdag mellem kl. 10 og kl. 16 holdt på banegården i den sønderjyske stationsby Padborg.

Her blev toget ifølge DSB testet, og det var blandt andet overgangen fra dansk til tysk kørestrøm og kørestolsrampen fra perron til tog, som blev afprøvet.

Togtypen vil i første omgang køre over landegrænsen mellem Danmark og Tyskland i Sønderjylland, men fra 2029 er det planen, at toget skal bruges via Femernbælttunnelen, som forventes at åbne det år.

Den nye og ekstremt lange togtype er leveret til DSB af den spanske togproducent Talgo.