Anklagen går på greenwashing, hvor SAS ifølge Tænk vildleder forbrugerne med sit bæredygtighedsinitiativ "Conscious Traveler".
Det skriver Ekstra Bladet.
Kritik af SAS’ bæredygtighedsstrategi
SAS har lanceret en ordning, hvor passagerer kan optjene belønninger og titlen som "bevidst rejsende" ved at gennemføre en række trin.
Trinene inkluderer blandt andet at se en video om fremtidens luftfart, købe såkaldt miljøbevidste produkter eller tilføje biobrændstof til rejsen.
Forbrugerrådet Tænk mener, at programmet skaber et falsk billede af, at små tiltag kan opveje de betydelige CO2-udledninger, som flyvning medfører. Direktør i Tænk, Winni Grosbøll, kalder initiativet for "vildledning af forbrugeren i den grove ende" og understreger, at køb af soldrevet elektronik eller plantebaseret vaskemiddel ikke gør en flyrejse mere klimavenlig.
SAS afviser anklagerne
SAS afviser anklagerne om greenwashing og fastholder, at initiativet ikke handler om at kompensere for emissioner, men om at tilbyde kunder mere bæredygtige valg.
Pressechef Alexandra Kaoukji siger til Jyllands-Posten, at "Conscious Traveler" ikke er designet til at få folk til at flyve mere, men derimod til at træffe mere bevidste valg, når de allerede har besluttet sig for at rejse.
Ifølge markedsføringsloven skal virksomheder kunne dokumentere udsagn om bæredygtighed og miljøpåvirkning.
Hvis markedsføringen af grønne tiltag er overdreven eller misvisende, kan det klassificeres som greenwashing.
SAS er ikke det eneste flyselskab, der har fået kritik for sine bæredygtighedsudsagn.
I januar 2025 meldte Forbrugerombudsmanden det hollandske luftfartsselskab KLM til politiet for vildledende markedsføring.
KLM havde i en radioreklame påstået, at passagerer kunne flyve "mere bæredygtigt" med selskabet, fordi de anvendte "en del bæredygtigt brændstof".
Det viste sig dog, at kun én procent af det anvendte brændstof var af en type, der kunne klassificeres som bæredygtigt ifølge EU-reglerne.
Sagen mod KLM understreger, at myndighederne i stigende grad slår ned på luftfartsselskabers bæredygtighedsmarkedsføring.
Om SAS vil møde lignende konsekvenser, afhænger nu af Forbrugerombudsmandens vurdering.