Bilister i Europas storbyer kan måske snart vænne sig til at tage det mere med ro.
NGO’en European Road Safety Council (ETSC) anbefaler nemlig, at EU indfører en generel hastighedsgrænse på 30 km/t i byområder, hvor biler og cyklister deler vejbanen.
Forslaget er skabt med ønsket om at reducere antallet af trafikulykker og skabe en mere glidende trafikafvikling.
Samtidig mener ETSC, at elektriske løbehjul skal have en maksimal fartgrænse på 20 km/t, mens brugernes aldersgrænse bør hæves til 16 år.
Forskningsrapporten bag forslaget understreger, at lavere hastigheder ikke nødvendigvis skaber længere rejsetid eller mere trængsel – en myte, der ifølge forskerne George Yannis og Eva Michelaraki ikke har hold i virkeligheden. De henviser blandt andet til Schweiz, hvor lavere fartgrænser har ført til færre ulykker og kortere rejsetider.
Flere lande har allerede taget skridt i den retning. Wales har eksempelvis indført en standardgrænse på 32 km/t i byområder, hvilket har ført til et markant fald i antallet af ulykker.
Danmark har allerede en fartgrænse på 20 km/t for elektriske scootere, mens Østrig har givet byer større fleksibilitet til at sænke hastigheden til 30 km/t.
ETSC vil dog have mere end blot fartgrænser. Organisationen foreslår også øgede sikkerhedskrav til elektriske køretøjer, herunder forbedrede bremser, begrænset acceleration og krav om horn samt for- og baglygter. Derudover ser de gerne, at EU indfører krav om automatiske nødbremsesystemer på elcykler, inspireret af reglerne for biler og lastbiler.
Strammere regulering af elektriske køretøjer har allerede haft effekt i flere nordiske lande. I både Norge og Finland er der rapporteret færre skader efter indførelse af restriktioner – herunder nedsat hastighed om natten.
Om forslaget får grønt lys i EU, må tiden vise, men hvis ETSC får sin vilje, kan bytrafikken i fremtiden blive en mere afdæmpet – og måske mere sikker – oplevelse.