Er du blandt de rasende? Over 9.000 kunders penge bliver tilbageholdt

Nicolai H

5 uger siden

|

09/10/2024
Indland
Foto: Shutterstock
Virksomheden erklærede sig selv konkurs - men alligevel kører en del af den videre under nye ejere.

Dagens topnyheder

Penge taler for sig selv - men vrede kunder råber højlydt.

Det er den bedste måde at beskrive det nummer, elselskaberne Velkommen og b. energy har trukket.

Det skriver Ekstra Bladet.

Velkommen købte nemlig b. energy-brandet og alle de eksisterende kunder tilbage i april – men få måneder senere gik b. energy alligevel konkurs.

Eller rettere sagt, en del af b. energy gik konkurs, mens en anden del fortsætter under Velkommen.

Men hvad med de tusindvis af kunder, som stadig mangler at få deres penge? Ja, det kan man næsten gætte sig selv til.

9.382 kunder har penge til gode

Et smart træk fik b. energy splittet i to, da Velkommen overtog. Den del, der rummer eksisterende kunder, fortsætter ubekymret videre under Velkommen. Den anden del, nu omdøbt til "12.04.2024 A/S", blev efterladt med de tidligere kunder, som stadig venter på at få deres penge tilbage – i alt over 9000 danskere.

Virksomheden er nu under konkursbehandling.

Men selvom Velkommen påstår, at de ikke har noget at gøre med 12.04.2024 A/S, kan kunderne måske blive lidt forvirrede.

Ringer man nemlig til telefonnummeret for det konkursramte 12.04.2024 A/S, bliver man sat igennem til kundeservice hos det nye b. energy, som altså drives af Velkommen.

Tidligere dom og uafklarede tilgodehavender

Tilbage i 2023 blev b. energy dømt af Forsyningstilsynet for ulovligt at tilbageholde penge fra kunder, der havde skiftet elselskab. Penge, som de havde opkrævet for meget i aconto-betalinger.

I maj i år oplyste b. energy, at de havde tilbagebetalt penge til knap 4700 kunder, men der var stadig over 9000 danskere, som havde penge til gode.

Selskabet lovede, at alle tilgodehavender ville være udbetalt inden 1. juli. Men blot en uge før fristen blev b. energy – eller rettere sagt 12.04.2024 A/S – erklæret konkurs.

Ekstra Bladet har forsøgt at få en kommentar fra b. energy om, hvorfor det er rimeligt, at de eksisterende kunder kan fortsætte uden problemer under Velkommen, mens de tidligere kunder kan kigge langt efter deres penge. Mediet har også spurgt ind til det noget forvirrende navneskift og det fælles telefonnummer, som de to selskaber tilsyneladende deler.

I en mail fra Velkommen skriver selskabet, at de ikke har nogen forbindelse til 12.04.2024 A/S, og at de kunder, som mangler at få penge tilbage, ikke er deres ansvar.