Flere og flere danskere overvejer at udskifte hjemmets bil med en nyere model.
Med et væld af muligheder på markedet, fra elbiler og hybridmodeller til klassiske benzin- og dieselbiler, kan det være en udfordring at finde den rette bil.
Faktorer som pris, køreegenskaber, brændstoføkonomi og komfort spiller alle en rolle i beslutningsprocessen.
Derfor kan det være svært at navigere i, hvilken bil der bedst opfylder familiens behov.
Hvis man slet ikke har nogen anelse om, hvilken retning man skal gå, kan man kigge på FDM's kåring af årets bil i Europa 2025.
Sådan skriver FDM i en pressemeddelelse.
Renault 5 er The Car of the Year 2025.
Den lille retro-elbil endte øverst på sejrsskamlen, da den prestigefyldte titel fredag formiddag blev uddelt i forbindelse med åbningen af årets store biludstilling i Bruxelles i Belgien.
Renault 5 deler titlen med Alpine A290, der er en søsterbil, men som endnu ikke er på markedet i Danmark.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Foto: FDM
Kia EV3, der i november blev Årets Bil i Danmark 2025, kom ind på en flot andenplads.
Det er i år 62. gang, at en jury med i alt 60 europæiske biljournalister fra 23 lande kårer ’The Car of the Year’.
FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, er både præsident for juryen og samtidig eneste danske jurymedlem.
Og selvom han havde Kia EV3 øverst på sin liste, er han godt tilfreds med årets vinderbil, som han selv havde på sin andenplads.
”Med Renault 5 bliver det muligt at købe en velfungerende elbil i prisklassen omkring de 200.000 kroner. Billigste udgave koster 185.000 kroner, mens topudgaven fås til 230.000 kroner. Renault 5 lægger sig dermed pænt i sporet af den større Renault Scenic, der sidste år løb med samme titel,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen, der også er præsident for juryen bag The Car of the Year-kåringen.
Mens elbilfeberen raser herhjemme, går salget af elektriske biler noget langsommere ude i Europa.
Det ses også på årets finalefelt, hvor blot tre af de syv finalister var rene elbiler.
To andre fås enten med benzin- eller elmotor, mens de to sidste af finalisterne kun fås i enten en benzin- eller hybridudgave. Til gengæld har ingen af de syv finalister dieselmotor.
”Alligevel kommer det ikke som nogen overraskelse, at titlen som The Car of the Year igen går til en elbil. For selvom det ikke er alle lande, der er lige så langt fremme som os i Norden, når det drejer sig om elbiler, så er retningen for udviklingen sat af både politikere og bilproducenter: Elbilerne stormer frem, og i de kommende år kan vi vente os langt flere elbilmodeller at vælge mellem,” siger Søren W. Rasmussen.