For mange danskere har solbrillerne og solcremen været faste følgesvende, da danskerne tog hul på den første sommermåned, hvor solen for alvor fik sig tag over Danmark.
Men efter en lang periode, hvor solen viste sig frem fra sin bedste side, så med et snuptag løftede DMI sløret for, at det var på tide at skifte solbrillerne ud med paraplyer.
Sommervejret drev nemlig hurtigt videre, da et markant vejrskifte lå og lurede i horisonten.
Og siden da har der ikke været meget at skrive hjem om.
Det er nemlig ingens næse gået forbi, at vejret ikke har vist sig frem fra sin bedste side.
Og hvis du er blandt dem, der har planlagt at nyde sommersolen i de kommende dage, så er der dårlige nyheder.
De seneste uger har det danske sommervejr budt på ustadigt vejr og forholdsvis milde temperaturer - og det ser tilsyneladende ud til at fortsætte.
Men for meteorologerne på DMI er vejrudsigten ofte noget mere dybdegående end blot: ”Vekslende skydække med regn og byger”.
Flyvemeteorologer laver specialiserede vejrudsigter til luftfartsindustrien, med henblik på at sikre luftfartssikkerhed og -effektivitet – både til den civile og militære luftfart.
I disse dage, hvor vi oplever relativ kølig luft fra vest og spredte byger, kunne man som bruger af DMI’s flyvemeteorologiske produkter (pilot/flyveleder/flightplanner etc.) opleve at møde vendinger som disse i sin vejrudsigt:
”Onsdag, vestlig strømning af fugtig instabil koldluft med spredte byger fra isolerede CB*-skyer med top i 15.000-20.000ft – i eftermiddag top af CB-skyer op til 25.000ft, med risiko for torden”.
Luftfartsindustrien har ofte fokus på andre meteorologiske perspektiver end den civile borger. Det kunne eksempelvis være, skytop- og base, turbulens, isningsforhold eller luftmasse-karakteristika.
Onsdag byder på instabil koldluft, der varsler god sigt og hul i skyerne, men samtidig mulighed for bygedannelse. Når luften er instabil falder temperaturen med højden op gennem atmosfæren, og giver rig mulighed for bygedannelse, når opvarmet og fugtig luft stiger til vejrs fra overfladen.