“Vi skal hellere handle i dag, end fortryde i morgen.”
Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen, da hun på et pressemøde den 11. marts satte streg under, at corona-virussen for alvor havde ramt det danske land.
Danmark lukkede ned, men det var som om, at især ordet ‘handle’ ramte mange.
Der gik panik-shopping i den, og dagligvarekæder måtte efterfølgende berolige danskerne med, at der var varer nok til alle. Der var ingen grund til at hamstre.
Denne produktgruppe steg markant
Nedlukningen ramte mange forskellige områder i samfundet.
Skoler, spillesteder, restauranter og biografer var nogle af de steder, hvor der blev hængt et ‘midlertidig lukket’-skilt i vinduerne.
Et andet sted, hvor folk også måtte gå forgæves, var landets mange fitnesscentre. Netop denne lukning har haft en stor effekt på vores online shopping under nedlukningen. Det viser en undersøgelse, som DR har foretaget.
Computer-ram og hjemmetræning
I ren gør-det-selv-stil var der netop rigtig mange, der købte træningsudstyr online for at lave mini-centre hjemme i carporten eller på stuegulvet. Danskerne erstattede besøget i fitnesscenteret med hjemmetræning.
Trods mange webshops oplevede flere besøgende og mere salg, så forblev priserne i de danske webbutikker nogenlunde de samme, som før corona, skriver DR.
Det indebar dog ikke træningsudstyr, hvor prisudviklingen steg med 10,3 procent. Genåbningen af landet den 12. maj inkluderede ikke fitnesscentrene, hvilket betød at priserne på fitnessudstyr stadig var højere, end de var før corona.
Derudover arbejdede mange under nedlukningen hjemmefra, og efterspørgslen efter mere udstyr til hjemmekontoret steg. Priserne på computer-ram steg med næsten 15 procent, mens skærme til computeren blev 5,9 procent dyrere.