“Dagligvarer har hængt en lille smule i bremsen, og salget af dem har ikke gået så stærkt, som nogen havde forventet. Men det har coronaen så for alvor gjort noget ved,” udtalte e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund, i november sidste år til TV 2.
Coronakrisen har medvirket til at flere køber dagligvarer over internettet. Alligevel endte det danske netsupermarked Osuma i 2020 med et underskud på 2,5 mio. kr. efter skat.
Det skriver Finans.dk.
“Under coronanedlukningen i marts havde vi nogle fantastiske måneder omsætningsmæssigt, men samtidig har vi holdt os tilbage og været i gang med en mangeårig omlægning af forretningen. Nu har vi vasket tavlen ren og starter forfra på et mere solidt grundlag på mange områder,” siger adm. direktør Carsten Milek Pahlke.
Det er planen, at netsupermarkedet i år skal ramme et nul på bundlinjen, og det tror Carsten Milek Pahlke er muligt.
Lander på en 16. pladser
Til gengæld har online supermarkedet Nemlig.com opnået et overskud på 13 millioner kroner. Det viser deres seneste årsregnskab, der løber fra 1. august 2019 til og med 31. juli 2020, skriver TV 2.
Det er også tydeligt, at mange danskere besøger Nemlig.com, når man taget et kig på danskernes mest benyttede webshops i 2020.
Her indtaget Nemlig en andenplads, mens Osuma er på 16. Pladsen.
Herunder kan du se listen over de 20 mest populære webshops blandt danskerne.
-
Zalando
-
Nemlig.com
-
Elgiganten
-
Amazon.com
-
Salling Group
-
Apple
-
Boozt
-
Coop.dk
-
Matas
-
H&M
-
Jysk
-
Proshop
-
Saxo.com
-
IKEA
-
Aarstiderne
-
Osuma.dk
-
eBay
-
XL-Byg
-
Wish
-
Stylepit
Kigger mod udlandet
Tallene viser, at danske forbrugere i langt højere grad kiggede mod udlandet, når der skulle shoppes digitalt i 2020.
Fra 2019 til 2020 er antallet af danske transaktioner i udlandet steget med 9 pct.
Det er et problem, mener branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for danske handelsvirksomheder.
“Den skæve ‘e-handelsbalance’ er skidt nyt for dansk økonomi og de danske webshops. Det er positivt med handel på tværs af landegrænser og international konkurrence – også når vi snakker e-handel. Men alarmklokkerne ringer, når balancen tipper så voldsomt i udenlandske webshops favør. Der er både brug for at sikre lige vilkår, så danske forbrugere får større incitament til at købe produkter fra danske webshops, og samtidig er der også behov for, at danske virksomheder styrker deres salg til udlandet via digitale kanaler,” udtaler hun i en pressemeddelelse.