Som flypassager kan det være frustrerende at opleve forsinkelser eller aflysninger, især i disse dage, hvor mange danskere har oplevet forsinkelser eller deciderede aflysninger på grund af græske brænde eller andre årsager. Men vidste du, at du i mange tilfælde har ret til kompensation? Her er en guide til dine rettigheder og hvordan du kan gøre krav på dem.
Hvornår gælder dine rettigheder?
Dine rettigheder som flypassager gælder, hvis du:
Flyver fra en lufthavn i et EU-land
Lander i en lufthavn i et EU-land med et EU-flyselskab
Mellemlander uden for EU som en del af en rejse, der startede i EU, eller som en del af en hjemrejse til et EU-land med et EU-selskab (købt som en samlet reservation)
Er mødt op i check-in i lufthavnen senest 45 minutter før den planlagde afgang, medmindre flyselskabet på skrift har oplyst andet
Forsinket fly: Dine rettigheder
Hvis din flyafgang er mindst to timer forsinket ved afrejse, kan du gøre krav på visse rettigheder. Disse inkluderer:
Kompensation
Mad og drikke
Mulighed for at foretage to opkald eller sende e-mails
Indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning
Hvis dit fly bliver forsinket tre timer eller mere ved ankomst, har du ret til økonomisk kompensation. Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor og hvor langt du har fløjet.
Her er de specifikke beløb, du kan være berettiget til:
For flyvninger på op til 1.500 km, kan du få 250 euro i kompensation.
For flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km, kan du få 400 euro i kompensation.
For flyvninger på over 3.500 km, kan du få 600 euro i kompensation.
Kompensationen vil du kunne søge om direkte ved det flyselskab, du er fløjet med. Du skal blot udfylde formularen på deres hjemmeside, og så vil det hele ske automatisk.