Mange danskere er forvirrede over det: Sådan ved du, at der er højre vigepligt

Skrevet af Henrik R

41 uger siden

|

02/08/2023
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Alle lærer det i forbindelse med at tage kørekort, men eftersom det ikke er nær så udbredt som eksempelvis i Tyskland, er der mange, der 'glemmer' hvornår man egentlig har højre vigepligt.

Dagens topnyheder

Kører du i Danmark, er det vigtigt at være opmærksom på nogle grundlæggende regler for trafikken. En af de mest centrale regler er højre vigepligt, som mange måske ikke er helt klar over, hvordan fungerer. Her er en gennemgang af, hvad højre vigepligt betyder, og hvor den gælder.

Hvad er højre vigepligt?

Højre vigepligt er en af de to typer vigepligt, der findes i den danske færdselslov. Ifølge Færdselslovens § 26, Stk. 4 beskrives højre vigepligt således:

"Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (højrevigepligt)"

Hvornår er der højre vigepligt?

Højre vigepligt gælder alle steder, hvor der IKKE er ubetinget vigepligt. Man har højrevigepligt, når der ikke er skiltning eller anden afmærkning, der indikerer andet. Der er højre vigepligt, når du kører i et vejkryds uden lysregulering, hvor ubetinget vigepligt ikke er indikeret.

Særlige situationer med højrevigepligt

Reglerne for højrevigepligt træder også i kraft i særlige situationer; for eksempel hvis lysreguleringen er ude af drift, og der ikke er skiltning eller afmærkning (hajtænder, stopskilt eller -linje), som indikerer, at der er ubetinget vigepligt.

I sådanne situationer bør du dog køre ekstra forsigtigt, da du overhovedet ikke kan forvente, at dine medtrafikanter kender til reglen om højre vigepligt.

Hvorfor er højre vigepligt vigtig?

Reglen om højrevigepligt hjælper med at forhindre uheld på vejen, da det giver en klar indikation af, hvem der skal holde tilbage. Dette er især vigtigt i travle villakvarterer eller i situationer, hvor færdselsforholdene ikke er helt klare.

Højrevigepligten blev indført for at gøre det lettere og mere sikkert for alle at færdes på de danske veje – når alle vidste, at de skulle holde tilbage for trafikanter fra højre og havde forkørselsret over alle trafikanter fra venstre, gled trafikken meget lettere. I dag ved vi dog, at det i mange tilfælde er nemmere at have ubetinget vigepligt fra mindre sideveje.