Influencere er pålagt en række regler, der skal overholdes, når de laver reklameopslag på sociale medier, herunder Instagram.
Tilsyneladende havde model og influencer Mathilde Gøhler glemt disse regler. I hvert fald er hun i Retten i Lyngby blevet dømt for skjult reklame på sin Instagram-profil. Det koster hende en bøde på 40.000 kroner, skriver Ekstra Bladet.
Og i retten kom det frem, at det ikke blot var et enkelt opslag, der var problemer med. Derimod mente Forbrugerombudsmanden, at der var intet mindre end 21 opslag på hendes Instagram-profil, der ikke levede op til reglerne om reklameopslag.
Der er tale om opslag, der har indeholdt produkter fra velrenommerede brands såsom Dior, Celine, Chanel og Gina Tricot. I alle tilfælde er brandets Instagram-profil blevet tagget på modellens billeder.
Til trods for, at der var tale om reklameopslag, var det ikke blevet gjort klart overfor Mathilde Gøhlers mange følgere, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
Den 30-årige danske model slap dog billigere, end hvad Forbrugsombudsmanden mente, at hun skulle. Anklageren havde nemlig krævet, at hun skulle straffes med en bøde på 85.000 kroner, men Mathilde Gøhler slap i stedet med en bøde på 40.000 kroner.
Mathilde Gøhler er desuden også blevet pålagt at betale sagens omkostninger. Og ifølge Ekstra Bladet er det en god idé, at hun husker at få betalt hhv. bøde og sagsomkostninger, da det ellers vil resultere i en fængselsstraf på 20 dage.
I forbindelse med sagen forsøgte hendes forsvarer at få sagen afvist, da der var tale om opslag fra 2018. Hendes forsvarer mente derfor, at de var forældede, hvilket burde føre til frifindelse af den kendte model og influencer. Det var retten dog ikke enig i.