Den ultimative hippiedrøm vender tilbage som elbil

Emil Ryttergaard

408 uger siden

|

25/01/2017
Forbrug
Foto: Pressefoto
Foto: Pressefoto
Hvis du drømmer dig tilbage til 70’erne og lyden af Rolling Stones ud af højtalerne, så har Volkswagen hørt dine bønner. Folkevognsrugbrødet bliver genoplivet og vender tilbage som elbil.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Nogle biler hører fortiden til. 

Kvaliteten, materialerne og særligt de energi- og brændstofbesparende motorer gør det nødvendigt at skifte sin Corolla model 98 ud med en mere tidssvarende karet. 

Men designet kan man ikke pille fra de gamle vonge, og mange har nok sukket længselsfuldt ved tanken om at eje en rigtig retrobil - ikke mindst det sagnomspundne og ganske sjældne folkevognsrugbrød.

Den drøm kan nu blive til virkelighed, efter at Volkswagen har besluttet at give den populære hippiebus en køretur mere, skriver Søndagsavisen.

Den nye udgave af rugbrødet bliver en elbil og har fået navnet I.D. Buzz, men derudover er der også mange ting, der er velkendte, heriblandt den to-farvede lakering og ‘smilet,’ som man også kender fra originalen. 

- I.D. Buzz er en vision for, hvordan det originale Rugbrød kunne se ud i fremtiden, og den bærer naturligvis nogle af de velkendte stilelementer, som folk i hele verden elsker ved originalen, fortalte designchef hos VW, Oliver Steffani, da rugbrødet blev lanceret ved en af verdenens største bilmesser i Detroit, USA. 

I alt kan otte personer tage plads i den fuldtudstyret elektrisk drevne bus, der automatisk åbner dørene, når den registrerer, at man nærmer sig bilen, og bare selvom der er batteri i, så lover Volkswagen, at bilen alligevel får fut på. 

Med batteriet i bunden af bilen yder motoren nemlig 347 hk, imens rækkevidden på et fuldt batteri lyder på 600 kilometer, og når man alligevel er på farten, så kan man også sætte fartpiloten til, hvorefter rattet forsvinder ind i instrumentbordet. 

Det er endnu uvist, hvornår bilen kommer på gaden, og hvor meget du skal smide for at få lov til at tage den med hjem. Men Volkswagen bruger 75 milliarder kroner de kommende år på at producere elbiler, hvoraf den første er sat til at komme på gaden i 2020.