Inflationen banker derudaf med en fart, som ikke er set siden 80’erne. Det gør ondt på danskernes pengepung. Men det er ikke kun her, at krisen kan mærkes.
Særligt landets dagligvarebutikker oplever udfordringer med stigende indkøbspriser og problemer i forsyningskæden. Derfor kunne Rema 1000 og Salling Group i går meddele, at udvalgte olier nu ville blive rationeret.
Det skyldes, at Ukraine producerer en stor del af den madolie, som der sælges i Europa. De fleste supermarkeder har også varslet stigende priser på mange produkter, men det ønsker alle ikke at blive ved med.
Coop, som står bag Kvickly, Dagli'- og Superbrugsen, Fakta, Irma og Coop365, har derfor tænkt i andre baner, så man ikke skal hæve priserne yderligere.
Planen indebærer blandt andet, at bemandingen på Servicekontoret reduceres med ca. 100 stillinger, siger Kræn Østergaard Nielsen, der torsdag orienterede medarbejderne herom.
”Vi bliver desværre nødt til at afskedige på Servicekontoret. Ud over at spare ubesatte stillinger og brugen af vikarer, så kommer vi også til at nedlægge faste stillinger. Og vi skal i samme omgang se på, hvordan vi kan gøre tingene enklere og mere effektivt bl.a. ved at slå funktioner sammen,” siger Kræn Østergård Nielsen, administrerende direktør i Coop, i en pressemeddelelse.
Til gengæld vil der være gode ting i vente for Coops kunder. Det sker dels gennem udrulning af den nye kæde, Coop 365discount, der er kåret til Danmarks billigste kæde.
Desuden styrker Coop satsningen på koncernens egne varemærker som vareserien Coop og discountserien X-tra i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli´Brugsen og Irma Hverdag i Irma, samt vareserien 365 og ansvarlighedsserien Änglamark.
”Alle er ramt af de stigende omkostninger. Det gælder både Coop og danskerne. Med disse både defensive og offensive tiltag står vi bedre rustet til at hjælpe danskerne med at få husholdningsbudgettet til at gå op, uden at det går ud over kvaliteten eller ansvarligheden,” siger Kræn Østergård Nielsen.