Lånemarkedet er i opbrud - her er årsagerne

webmaster

306 uger siden

|

09/01/2019
Mange forbinder i 2019 stadig det at låne penge med et visit i banken og en snak med en rådgiver, der skal træffe beslutningen om, hvorvidt man i sidste ende kan få lov til at optage et lån.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Selvom det i mange tilfælde, særlig ved finansiering af større køb som fx bil eller hus, gør sig gældende, vender flere i disse år bankerne ryggen og allierer sig i stedet med alternative låneudbydere. Lånemarkedet er kort sagt i opbrud. Men hvorfor? Det kigger vi nærmere på her. 

Et uigennemskueligt, gennemsigtigt marked

Overskriften er på sin vis selvmodsigende, men rammer meget godt lånemarkedet anno 2019. Et stort mix af liberaliseringer, øget konkurrence og teknologi har betydet, at et utal af udbydere er kommet til, ligesom “produktsortimentet” er vokset betragteligt. Det er i sig selv en af årsagerne til, at markedet har ændret sig. Der er simpelthen kommet flere virksomheder til truget. Det har naturligvis en række fordele, men for den almindelige forbruger kan det store udvalg også have en slagside - for hvordan skiller man skidt fra kanel? 

Uigennemskueligheden er dog relativt nem at gennemskue, hvis man går ordentligt til værks. En række lånesammenlignere har nemlig taget forbrugeren i hånden og kogt de enkelte udbyderes vilkår og betingelser ind til benet, så det er nemt og hurtigt at sammenligne på kryds og tværs. Dette gælder ikke kun i Danmark, men også vores nabolande som fx Norge, hvor blandt andre forbrukslån.com har cementeret sin position som trusted advisor. 

Teknologien er kommet: Do or die

Vi har set det et utal af gange før. Teknologi er en mands død, men en andens brød. Den er ubarmhjertig og skeler ikke til, hvem du er, og hvad du står for. Du kan kæmpe imod, men det eneste middel mod ny teknologi er endnu nyere teknologi. Det har lånemarkedet også måtte indse. En øget digitalisering og deraf afledt ændring i forbrugernes efterspørgsel har medvirket til, at danskerne i dag i højere grad foretrækker at låne penge derhjemme, når de har tid.

Ikke noget med at skulle aftale et møde med en bankrådgiver i arbejdstiden. Det er convenience og user experience by design. Og teknologien lader ikke til at skrue ned for tempoet. Snarere tværtimod. Nu kan algoritmer også behandle låneansøgninger frem for manuelle gennemgange. 

Nye drenge i klassen

Vi har allerede været lidt omkring det, men dette punkt fortjener sit eget afsnit. De mange udbydere, der er kommet til i de seneste 5-10 år, har en stor del af æren for opbruddet. De nye drenge er frække, har store lommer og er kreative, når det kommer til at udtænke nye produkter og måder at markedsføre dem på.

Her har de en klar fordel over de traditionelle, lettere konservative banker, som dog efterhånden også er ved at vågne op og rette fokusset mod digitale initiativer som fx MobilePay mv. Ikke desto mindre er kampen om kundernes gunst blevet skærpet, og det stiller store krav til dem, der vil sidde med ved bordet.