I en verden af futuristiske bilprototyper, der normalt vækker nysgerrighed og begejstring, har den russiske elbilprototype, Amber Yantar, taget en alternativ rute.
Dog ikke den, du ville forvente.
Den er blevet udråbt som "verdens grimmeste elbil," og internettet har eksploderet med latter og forbløffelse over dens bizarre designvalg.
Det skriver OddityCentral.
Avtotor, det russiske bilfirma bag Amber Yantar, valgte at afsløre denne elbil til offentligheden for nylig. Hvad de ikke forventede, var den voldsomme reaktion, der fulgte. Sociale medier har været oversvømmet med memes og vittigheder, og bilentusiaster verden over har spekuleret på, hvordan denne usædvanlige skabelse kom til live.
Den russiske bilproducent hævder, at Amber Yantar er en avantgarde "testmule"-prototype, og at det endelige design vil være som nat og dag i forhold til det nuværende kontroversielle udseende. Men spørgsmålet er, hvorfor ville de starte med at vise denne version, hvis de vidste, at det ville få internettet til at eksplodere som en bilairbag?
Uanset kontroversen har Avtotor store planer for Amber Yantar. De har bebudet produktionen af op til 50.000 af disse elbiler i 2025, og de hævder, at bilens nøglekomponenter, fra elmotoren til batteriet, alle vil være indenlandske russiske produkter. Men historien om russiske bilproducenter, der ender med at ty til udenlandske komponenter, har været en gentagen melodi i fortiden.
Tekniske detaljer om Amber Yantar er knappe, men vi ved, at den vil være økonomisk overkommelig og komme med muligheden for at leje batterier i stedet for at købe dem. Med en tophastighed på 105 km/t (65 mph) er det måske ikke en racerbil, men det har allerede vundet løbet om internettets opmærksomhed.
Hvad enten det er et pr-stunt eller et tilfælde af virkelig bizarro designvalg, så har Amber Yantar cementeret sin plads som en af de mest mindeværdige elbilprototyper – selvom ikke nødvendigvis af de mest ønskværdige. Bilentusiaster venter nu spændt på, om denne russiske elbil vil blive en teknologisk revolution eller blot et fodnotenotat i historien om excentriske biler.