Gøteborg overvejer drastiske skridt for at forbedre byens luftkvalitet og miljø ved at begrænse biltrafikken i centrale områder. Det foreslåede forbud vil ramme biler med forbrændingsmotorer, og hvis gennemført, vil kun el- og gasdrevne biler få lov til at køre i de mest centrale dele af byen, en ordning kendt som ‘miljøzoneklasse 3’.
Det skriver svenske Auto Motor og Sport.
Gøteborg følger i så fald i fodsporene af Stockholm, hvor et tilsvarende forbud vil træde i kraft fra 31. december 2024.
Miljøzone 3 er den strammeste miljømærkning, hvor kun Elbiler, gasbiler og brintbiler må køre.
Forbuddet er dog ikke uden udfordringer. EU undersøger, om det strider mod unionens princip om fri bevægelighed, hvilket kan lægge pres på gennemførelsen af denne type restriktioner. I mellemtiden vil statslige biler, som politivogne og ambulancer, være undtaget fra disse regler.
Sverige generelt er på forkant med miljøtiltag i transportsektoren, idet de har besluttet, at politiet snart kun må købe elbiler. Det demonstrerer en stærk national forpligtelse til elektrificering af offentlige flåder.
I Danmark er der også bevægelse på dette område, især i København, hvor bystyret ønsker en bilfri bymidte og overvejer flere forbud mod biler. Dog er der forskellige holdninger på tværs af byerne, hvor Odense har opgivet idéen om en nulemissionszone, mens Aarhus overvejer en idé om en bilfri zone.
Udfordringer omkring juridiske og politiske forhindringer vil fortsat påvirke, hvordan og hvornår disse initiativer kan implementeres.