At køre en elbil ned til 0 procent batteri og efterlade den sådan er måske en større synder end hidtil antaget.
Ifølge Benny Christensen, teknisk konsulent ved den norske automobilorganisation NAF, er det faktisk en direkte invitation til for tidligt batterislid.
På linje med hyppige lynopladninger sætter det hårdt på batteriet og kan føre til permanente forringelser i dets kapacitet.
Det skriver
”Der vil være batterislid, på samme måde som når man hurtiglader for ofte. Det er usandsynligt, at batteriet bliver beskadiget. Men vi anbefaler ikke, at batteriet er tomt. Der sker noget med kemien i batteriet,” fortæller Christensen til Motor.no.
Han understreger, at selv et fuldt funktionelt elbil-batteri taber en til to procent strøm i døgnet, når bilen står stille. Det betyder, at en bil, som efterlades helt afladt, risikerer at få endnu sværere ved at tage ladning, hvis den efterlades i den tilstand over længere tid.
Er du elbil-ejer og står over for at skulle parkere din bil i flere måneder, anbefaler eksperterne, at du sikrer dig, at batteriniveauet ligger mellem 50 og 60 procent – eller at bilen er tilkoblet en ladestander, som kan vedligeholde spændingen.
Tesla er blandt bilmærkerne, der officielt anbefaler denne praksis.
”Hvis batteriets ladeniveau falder til 0 procent, skal du tilslutte til strømforsyningen. Hvis du lader bilen være afbrudt i en længere periode, er det måske ikke længere muligt at oplade bilen," tilføjer Christensen.