Vanvittigt: 750 kroner for én liter benzin

Sarah S

68 uger siden

|

02/08/2023
Viralt
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hvad siger du til den pris?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En tysk professor ved navn Gregor Bachmann fra Humboldt Universitet har trådt frem med et kontroversielt forslag, der sigter mod at mindske folks afhængighed af biler og redde klimaet. Bachmann, der er specialist inden for borgerlige rettigheder, har udtrykt sin dybe interesse i miljøbeskyttelse og håber på, at hans idé vil få opmærksomhed.

Det omdiskuterede forslag går ud på at hæve prisen på benzin drastisk, så en liter vil koste 750 kroner eller mere. Professor Bachmann mener, at denne økonomiske byrde vil tvinge folk til at overveje alternativer til bilkørsel og søge mere miljøvenlige transportmetoder som offentlig transport og cykling.

I en udtalelse på sociale medier skrev Bachmann: "Hvis vi ønsker at beskytte klimaet gennem beskatning af CO2, vil det uundgåeligt resultere i stigende omkostninger, hvilket kan medføre, at lavindkomstgrupper ikke længere har råd til mange fornødenheder. Desværre er dette den pris, vi må betale for at beskytte klimaet."

Det skriver det tyske medie Bild.

Vækker debat

Professor Bachmann hævder også, at en økonomisk straf for bilkørsel er nødvendig for at presse dem, der allerede ejer biler, til at skifte til mere miljøvenlige alternativer. Han tilføjer dristigt, at mange af dem, der hævder at være afhængige af deres bil, faktisk ikke er det, men simpelthen kører bil på grund af bekvemmelighed. Ifølge Bachmann er der offentlige transportmuligheder til rådighed, selv på landet, selvom de måske ikke er lige så hyppige som i byområder.

"De allerfattigste her har slet ikke råd til en bil. Alle, der kører bil, er allerede privilegerede – så det vil med større sandsynlighed gå ud over den lavere middelklasse. Det skal gøre ondt at køre bil for at tvinge omstillingen til mere CO2-venlige transportmidler," lyder det blandt andet fra professor Bachmann.

Selvom Bachmann selv bor 14 kilometer væk fra sin arbejdsplads, er han et eksempel på, hvordan man kan finde mere bæredygtige alternativer. Han cykler dagligt til sit arbejde, men ejer også en elbil for at dække behov, der ikke kan opfyldes med cykling eller offentlig transport.

Det er vigtigt at bemærke, at selvom Gregor Bachmann selv har en privilegeret økonomisk situation som universitetsprofessor, fastholder han, at hans forslag ikke vil ændre sig baseret på dette. Han ser stadig sin idé som en nødvendig byrde for at opnå en bæredygtig og klimavenlig fremtid.

Det kontroversielle forslag har allerede vakt debat i Tyskland, hvor mange er uenige i Bachmanns tilgang og hævder, at en drastisk prisstigning på benzin vil være urimelig og især ramme de økonomisk udsatte borgere. Diskussionen om, hvordan man bedst beskytter klimaet, forbliver en varm politisk og samfundsmæssig debat i Tyskland og globalt.