Vi har nok alle på et tidspunkt oplevet at se aktier eller investeringer stige markant i værdi, hvilket ofte får os til at tænke: "Hvis bare jeg havde købt ind, før det skete."
Det er nemt at være bagklog og spekulere over, hvad man kunne have gjort anderledes.
Men for en mand blev denne drøm til virkelighed, da han for mere end to årtier siden registrerede et internetdomæne til en lav pris – en investering, der senere skulle vise sig at være yderst profitabel.
Chris Clark, en amerikansk mand fra Maryland, besluttede i 1994 at registrere domænenavnet pizza.com.
Dengang var internettet stadig i sin spæde start, og der var ingen garanti for, at domænenavne som dette ville opnå stor værdi.
Sådan skriver BBC News.
Chris Clark havde oprindeligt valgt navnet i håb om at kunne lande en kontrakt med en pizzakæde gennem sin konsulentvirksomhed.
Da kontrakten aldrig blev en realitet, solgte han sin virksomhed i 2000, men valgte alligevel at beholde pizza.com og betale den årlige afgift på $20 (140 kroner) for domænet.
Han brugte hjemmesiden til at sælge reklamer, men forventede aldrig, at domænet ville blive en stor økonomisk gevinst.
Satte auktion i gang
I januar 2008 blev Chris Clark inspireret af nyheder om, at domænet Vodka.com var blevet solgt for hele $3 millioner to år tidligere.
Det fik ham til at overveje, om hans eget domæne kunne have en tilsvarende værdi.
Med tanken, “Hvis nogen er villige til at betale så meget for Vodka.com, kan der måske også være interesse for pizza.com,” besluttede han sig for at sætte domænet på auktion.
Den online auktion startede den 27. marts og tiltrak hurtigt opmærksomhed.
Den første bud lå på blot $100, men i løbet af blot én uge var buddene steget til hele $2,6 millioner (18.261.889 kroner). Chris Clark valgte at acceptere dette tilbud, fremsat af en anonym køber, og han forventede at få sin fortjeneste udbetalt inden for få dage.
For Clark har salget af pizza.com haft en overvældende effekt. Han kunne dog ikke lade være med at udtrykke lidt fortrydelse over, at han ikke havde købt flere domænenavne i 1990'erne, da internettet stadig var i sin vorden.